چه جایگزین هایی برای خرید تتر وجود دارد؟

چه جایگزین هایی برای خرید تتر وجود دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

چه جایگزین هایی برای خرید تتر وجود دارد؟

با بررسی جایگزین‌های خرید تتر، متوجه می‌شویم که این رمزارز، تنها استیبل کوین موجود نیست. در دنیای هیجان‌انگیز کریپتو، گزینه‌های متعددی برای خرید ارز دیجیتال وجود دارد. بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت کوین با نوساناتشان شناخته می‌شوند؛ درحالی‌که قیمت تتر ثابت است و هرگز از 1 دلار خیلی دور نمی‌شود. Tether بسیار محبوب است؛ اما موارد دیگری برای جایگزینی وجود دارد که در این مطلب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

استیبل کوین تتر چیست؟

استیبل کوین‌ به رمزارزهای پایه‌ای گفته می‌شود که ارزش آن‌ها به ارز، کالا یا ابزار مالی دیگری پیوند خورده باشد. هدف استیبل کوین‌ها، مقابله با نوسانات شدید بازار کریپتو و جایگزینی برای محبوب‌ترین ارزهای رمزنگاری شده از قبیل بیت کوین (BTC) است. ارزهای باثبات، خرید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری‌های کریپتو را بسیار آسان و امن کرده‌اند.

نوسانات معمول قیمت ارز دیجیتال را ندارند و ابزاری مفید‌تر از رمزارزهای پرنوسان مانند بیت کوین، دوج کوین و .... هستند. درحال حاضر، Tether شناخته‌شده‌ترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال است؛ اما از زمان آغاز آن، یعنی سال 2014 تاکنون و به‌دلیل ادعاهای مشکوک در مورد ذخایر و پشتوانه دلاری خود، درگیر رسوایی‌های مالی بوده است.

استیو بامبرا، یکی از بنیانگذاران و توسعه‌دهنده اصلی Many Worlds Token، می‌گوید: ایده این است که یک واحد تتر بدون توجه به شرایط بازار همیشه می‌تواند با 1 دلار معامله شود؛ بنابراین قیمت خرید تتر همیشه یک دلار آمریکا یا نزدیک به آن است.

رمزارزهای جایگزین تتر

معامله‌گران کریپتو از ارزهای باثباتی مانند تتر استفاده می‌کنند تا نقدینگی ثابت و قابل اعتمادی برای ورود و خروج از مبادلات ارزهای دیجیتال داشته باشند و با زیان‌های غیرقابل پیش‌بینی ناشی از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال مواجه نشوند. برای افرادی که هنوز به دنبال خرید ارز دیجیتال تتر هستند، جایگزین‌هایی وجود دارد.

بایننس USD پروژه صرافی ارز دیجیتال بایننس

بایننس USD پروژه استیبل کوین صرافی ارز دیجیتال بایننس، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود که پروژه BUSD را با مشارکت Paxos، یک شرکت بلاک چین ایجاد کرد. Paxos نیز استیبل کوین خود را دارد.

BUSD روی سه شبکه بلاک چین اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس و زنجیره بایننس BUSD اجرا می‌شود. این ارز به دلار آمریکا متصل است و توسط وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک تنظیم می‌شود. به‌‌گفته وب‌سایت بایننس، تراکنش‌های این شبکه سه مزیت دسترسی، انعطاف‌پذیری و سرعت را ارئه می‌دهند.

دارندگان BUSD می‌توانند به سرعت و با کارمزدهای تراکنش‌های اسمی، BUSD خود را به سراسر جهان ارسال کنند و همچنین بسته به نیاز بین خود، بین سه شبکه بلاکچین مبادله کنند. قیمت ارز دیجیتال بایننس USD نیز با یک دلار آمریکا برابری می‌کند که در زمان نگارش این مقاله، معادل آن 50.201 تومان است.

ارز دیجیتال USD (USDC)

ارز دلار آمریکا یا USDC یک جایگزین اصلی برای تتر است. این استیبل کوین در سپتامبر 2018 راه‌اندازی شد و روی شبکه‌های بلاکچین اتریوم، استلار، سولانا، فلو، هدراهشگراف و الگوراند اجرا می‌شود. قیمت USDC هم مانند قیمت تتر به دلار آمریکا متصل است. این ارز، سابقه مالی نسبتا پاکی دارد و توسط گلدمن ساکس حمایت می‌شود. با توجه به بحث‌‌ و جدل‌هایی که پیرامون تحلیل تتر وجود دارد، USDC توانسته است، محبوبیت زیادی را کسب کند.

دلار واقعی (TUSD)

TUSD اولین استیبل کوین تنظیم شده صنعت است و در سال 2018 توسط Trust Token ایجاد شد. این استیبل کوین براساس پروتکل ERC-20 ساخته شده و برای اطمینان از حریم خصوصی کاربران از حساب‌های امانی استفاده می‌کند. TUSD توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود و می‌توان آن را روی پلتفرم‌های DeFi ساخته شده روی اتریوم، ترون و زنجیره هوشمند Binance قرار داد.

پکس دلار (USDP)

Paxos Trust Company، شریک BUSD بایننس نیز استیبل کوین خود را ارائه می‌دهد که Pax Dollar (USDP) نام دارد. این رمزارز در سپتامبر 2018 و تقریبا همزمان با USDC راه‌اندازی شد و یکی از اولین استیبل کوین‌های تنظیم شده صنعت بود.

USDP روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود و از پروتکل ERC-20 پیروی می‌کند. همانطورکه قیمت خرید تتر تقریبا همیشه ثابت است، USDP نیز ارزش ثابتی دارد و مانند BUSD امکان معاملات جهانی یکپارچه را به هر گوشه‌ای از جهان فراهم می‌کند.

ارز دیجیتال دای (DAI)

یکی دیگر از استیبل کوین‌هایی که در صرافی ارز دیجیتال معامله می‌شود، DAI نام دارد. دای در دسامبر 2017، توسط Rune Christensen راه‌اندازی شد. این استیبل کوین براساس پروتکل ERC-20 اتریوم ساخته شده است که امکان انتقال بین هر کیف پول مورد پذیرش اتریوم را فراهم می‌کند.

قیمت ارز دیجیتال دای ثابت است و توسط جامعه غیرمتمرکز خود MakerDAO، تنظیم می‌شود. همچنین در اکوسیستم وام غیرمتمرکز MakerDAO قرار دارد. به ازای هر وام گرفته شده از MAkerDAO توسط وام‌دهنده، مقدار معینی از DAI منصوب می‌شود. سپس هنگامی که وام‌دهنده وام خود را بازپرداخت می‌کند، دای‌ها سوزانده می‌شود. تا زمان نگارش این مقاله، دای با ارزش بیش از 5 میلیارد در گردش است.

دلار جمینی (GUSD)

دلار جمینی که توسط صرافی ارز دیجیتال Gemini و در 9 سپتامبر 2018 (یک روز قبل از USPD) ایجاد شده، یکی دیگر از راه‌های پیوستن به بازار استیبل کوین است. جمینی نیز مانند USDP براساس پروتکل ERC-20 اتریوم ساخته شده و می‌توان آن را در هر کیف پولی که اتریوم می‌پذیرد، ذخیره کرد. گردش آن نیز مانند بایننس، توسط وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک تنظیم می‌شود.

نوترینو USD (USDN)

نوترینو جایگزین دیگری برای USDT به‌شمار می‌رود که ارزش آن به دلار آمریکا پیوند خورده است. USDN یک استیبل کوین الگوریتمی است و توسط پروتکل Waves پشتیبانی می‌شود. نوترینو نیز مانند قیمت تتر، ارزش یک دلاری خود را حفظ می‌کند. این رمز ارز در اواخر 2019 راه‌اندازی شد و نسبت به سایر گزینه‌های جایگزین تتر جدید است.

مانند دای، با قرار دادن توکن WAVES در قراردادهای هوشمند نوترینو، می‌توان USDN ضرب کرد. توکن‌های نوترینو زمانی سوزانده می‌شوند که توکن‌های خود را بازخرید کنید و قفل WAVES، توکن اصلی بلاکچین Waves را باز کنید. به عبارت دیگر، USDN به‌عنوان وثیقه برای سایر دارایی‌های پایدار نوترینو استفاده می‌شود.

ثبات قیمت تتر و استیبل کوین‌های مشابه و قابل جایگزینی

قیمت خرید تتر همواره با یک دلار آمریکا برابری می‌کند و این دلیل اصلی استفاده از آن برای ذخیره و حفظ ارز دارایی‌های کریپتویی است. با توجه به تحلیل تتر و انتقاداتی که به آن وارد است، استیبل کوین‌های نوترینو، دای، بایننس USDC و سایر موارد ذکر شده در این مقاله، گزینه‌های خوبی برای جایگزینی محسوب می‌شوند.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید