چرا از کولر گازی باد خنک نمی وزد؟

با اولین گرمای تابستان، فصل جدید کاری کولر گازی آغاز می شود. اما اغلب اتفاق می افتد که کولر گازی روشن شده و کار می کند، اما سرما وجود ندارد . یعنی باد خنک از کولر گازی نمی وزد . اما چرا کولر گازی خنک نمی شود؟

چرا از کولر گازی باد خنک نمی وزد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

 بیایید به دلایل اصلی نگاه کنیم: از تنظیمات نادرست، که با چند کلیک روی کنترل از راه دور حل می شود، تا خرابی کمپرسور یا برد کنترل، که نوید تعمیرات گران قیمت و گاهی طولانی مدت را می دهد.

قبل از اینکه به دنبال خرابی کولر گازی باشید، مطمئن شوید که عوامل شخصی بر عملکرد تجهیزات تأثیر نمی گذارد:

- کولر گازی فورا خنکی ایجاد نمی کند و 10-30 دقیقه پس از روشن کردن دستگاه این امر حاصل می شود . زمان خنک شدن با قدرت تجهیزات، اندازه اتاق و اختلاف دما در فضای باز و تنظیم شده توسط شما بر روی کولر گازی متفاوت است.

یک کولر گازی ضعیف مدت طولانی تری طول می کشد تا بتواند فضای اتاق را خنک کند.  به خصوص اگر اتاق در تمام طول روز زیر نور مستقیم خورشید گرم شده باشد.

- باز شدن مکرر درها، پنجره ها باعث می شود کولر گازی نتواند به خوبی فضا را خنک کند. سعی کنید از پرده ها درهای بازشو برای پنجره استفاده کنید .

 

چرا باد خنک از کولر گازی نمی وزد؟

دلایلی که کولر گازی هوای سرد اتاق را تامین نمی کند را می توان به 3 گروه اصلی تقسیم کرد:

1. تنظیمات کولر گازی - تنظیمات و پارامترها اغلب به اشتباه تنظیم می شوند.

2. عدم تعمیر و سرویس به موقع دستگاه . گاهی اوقات سیستم سالم است اما به دلیل سرویس نکردن به موقع متوجه کافی نبودن فریون در دستگاه نمی شوید، یا تمیز کردن فیلترها و مبدل های حرارتی مورد نیاز است و به دلیل انجام ندادن آن از کولر گازی باد خنک نمی وزد.

3. وجود عناصر و قطعات معیوب در کولر گازی

تنظیمات را بررسی کنید.

 به حالت روشن شدن کولر گازی دقت کنید.

دکمه "MODE" روی کنترل از راه دور و نمادهای روی صفحه کنترل از راه دور مسئول این کار هستند:

 Sun\HEAT - حالت گرمایش

 - \DRY  droplets حالت رطوبت زدایی

 -wind\FUN   حالت تهویه

Snowflake\COLD -  حالت خنک کننده

 - AUTO   حالت خودکار.

اگر کولر گازی در حالت گرمایش / تهویه / رطوبت زدایی روشن شود، طبیعتا خنک نمی شود.  با حالت AUTO، باید مراقب باشید - تهویه مطبوع طبق تنظیمات از پیش تعیین شده توسط سازنده شروع به کار می کند. معمولاً شرایط به شرح زیر است :

- دمای اتاق بالای 24 درجه سانتیگراد باشد ، کولر گازی برای خنک کردن کار می کند 

- در دمای زیر 18 درجه سانتیگراد  کولر گازی برای گرم کردن راه اندازی می شود. به حالت - سرد - حالت خنک کننده نیاز داریم که خنکی مورد انتظار را به شما می دهد.

دمای اتاق همان دمایی است که شما تنظیم کرده اید. اغلب کاربر سعی می کند کولر گازی را با مقدار دمایی که قبلاً در اتاق به آن رسیده است راه اندازی کند. به عنوان مثال: در یک اتاق 22 درجه سانتیگراد، 23 درجه سانتیگراد روی کنترل از راه دور دارید  در این صورت کولر گازی برای خنک کردن شروع نمی شود، زیرا سنسور می فهمد که دما از دمای تنظیم شده کمتر است، بنابراین نیازی به خنک کردن نیست.

- سنسور دما در کنترل از راه دور یا عملکرد I FEEL  است . 

عدم سرویس به موقع دستگاه

شاید متوجه شده باشید که بعد از 3-5 سال، کولر گازی دیگر «مثل قبل» خنک نمی شود. دلیل کاهش عملکرد چیست؟ بیایید آن را بفهمیم.

- فیلترهای یونیت داخلی مسدود شده اند.  موی حیوانات، مو، گرد و غبار و غیره به راحتی فیلترهای درشت و ریز کولر گازی را مسدود می کند. به همین دلیل رادیاتور سرما را به خوبی وارد هوا نمی کند که منجر به خنک کنندگی ضعیف شده و با خنک از کولر گازی نمی وزد.  اگر فیلترها به شدت کثیف باشند، لوله های اواپراتور ممکن است یخ بزنند.

- آلاینده ها می توانند وارد شیلنگ تخلیه شوند که از جریان طبیعی میعانات به بیرون جلوگیری می کند. سرریز شدن پالت باعث می شود که آب از دیوار پایین بیاید، چکه کند روی زمین، مبلمان و غیره.

راه حل ساده است: فیلترهای یونیت داخلی را به طور منظم تمیز کنید. دریافت آنها آسان است، فقط باید پانل جلویی واحد داخلی را جدا کرده و بلند کنید. ترجیحاً در زیر آب سرد و بدون استفاده از مواد شوینده تهاجمی بشویید.

- مبدل حرارتی (رادیاتور) یونیت خارجی کثیف است. در حین کار ، تهویه مطبوع حجم عظیمی از هوا را از طریق مبدل حرارتی عبور می دهد ، به عنوان یک قاعده ، تمیزترین نیست. مبدل های حرارتی مسی دارای لاملاهای نسبتاً کوچکی هستند که به راحتی با کرک ، گرد و غبار و غیره مسدود می شوند. هنگامی که مبدل حرارتی کثیف است، عملکرد کولر کاهش می یابد، زیرا راندمان حذف حرارت کاهش می یابد.

شستشوی مبدل حرارتی، ترجیحاً تحت فشار، به رفع این مشکل کمک می کند. 

- نشت فریون : فریون، از طریق خط لوله فریون در گردش است، که برای خروج از مدار تبرید، ریزترک‌ها کافی است.  حتی اگر سیستم آب بندی شده باشد. نشت فریون 6-8٪ در سال خواهد بود . اگر اصلاً فریون در سیستم وجود نداشته باشد، پس از 2-3 سال کارکرد، باید محل نشتی را پیدا کرد.  جستجو برای نقض یکپارچگی، آب بندی یا تعویض کامل خط، چرخش مجدد، تخلیه و سوخت گیری کامل جدید کولر گازی ضروری است .

برای اینکه با شرایط فوق مواجه نشوید، توصیه می کنیم که تعمیر و سرویس دستگاه 2 بار در سال (بهار و پاییز) انجام شود. 

خرابی یکی از قسمت ها یا قطعات کولر گازی

کولر گازی یک دستگاه پیچیده و چند جزئی است. ما لیستی از قطعات آن را ارائه می دهیم که به دلیل خرابی این قطعات باد خنک از کولر گازی نمی وزد .

- فن یونیت های داخلی/خارجی

به عنوان یک قاعده، موتور به دلیل آلودگی و گرد و غبار می سوزد. ظرفیت خنک کننده کاهش می یابد، کمپرسور به طور مداوم شروع به کار می کند، بیش از حد گرم می شود و توسط کلید حرارتی خاموش می شود.

- شیر چهار طرفه

این قطعه مسئول انتقال حالت های خنک کننده / گرمایش است. 

- کمپرسور

خرابی های اصلی این قطعه عبارتند از گیر کردن، خرابی سیم پیچ ها، مدار دور موتور یا مدار باز.  این قطعه قابل تعمیر نبوده و باید تعویض شود. گاهی اوقات بهتر است (به دلایل اقتصادی) کل یونیت خارجی تعویض شود.

- سنسورهای دما 

در صورت خرابی این قطعه خنک کننده زودتر از موعد خاموش می شود و باید با یک قطعه جدید تعویض شود.

- لوله مویین

به دلیل گرفتگی لوله مویرگی، اختلاف فشار در ورودی و خروجی لوله ایجاد می شود، بنابراین بخشی از فریون حتی قبل از اواپراتور کولر گازی می جوشد و سرما می دهد. در نتیجه ظرفیت خنک کنندگی سیستم اسپلیت کاهش می یابد و تجهیزات سعی می کنند کمبود آن را با کار مداوم کمپرسور جبران کنند. هنگامی که خط لوله به طور کامل مسدود می شود، مبرد گردش نمی کند، کمپرسور بیکار می شود، هوا گرم می ماند . 

لازم به ذکر است عیب یابی و تعمیر کولرگازی ، نیازمند دانش ، تجربه و تجهیزات است. لذا سرویس و تعمیر آن را به تعمیرکاران مجاز و مجرب بسپارید .

برای تماس با تعمیرکار کولر گازی در مشهد و درخواست تعمیر ، با سامان سرویس تماس بگیرید . 

سامان سرویس ، نمایندگی کولر گازی ال جی در مشهد و همچنین نمایندگی کولر گازی سامسونگ در مشهد می باشد که در کمترین زمان ، به محل مراجعه کرده و دستگاه را سرویس و تعمیر می کند. 

09152066168

 

دیدگاه خود را ارسال کنید