دیفای چیست؟ کاربردهای امور مالی غیرمتمرکز در ارزهای دیجیتال

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

دیفای چیست؟ کاربردهای امور مالی غیرمتمرکز در ارزهای دیجیتال

 

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز در چند سال اخیر با استقبال بی‌نظیر کاربران مواجه شده‌اند. به کمک دیفای می‌توانیم چالش‌هایی که در سیستم‌های بانکداری سنتی وجود داشت را از پیش رو برداریم و فرایندهایی مثل وام دادن و وام گرفتن، سپرده‌گذاری و کسب سود یا انتقال دارایی‌های دیجیتال را بدون نیاز به نهادهای مرکزی انجام بدهیم؛ مثلا ییلد فارمینگ و  فلش لون در دیفای دو مورد از مهم‌ترین کاربردها هستند. تمرکززدایی یکی از ارزش‌های مهم بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال است و دنیا با ایجاد پروژه‌های دیفای یک گام به این هدف نزدیک‌تر شده است.

 

در این مقاله بررسی می‌کنیم دیفای چیست، چه کاربردهایی دارد و چطور می‌توان از آن برای کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

دیفای چیست؟

در سیستم بانکداری سنتی، یک نهاد متمرکز مرکزی بین دو طرف تراکنش قرار دارد. به عنوان مثال اگر من بخواهم برای شما پولی واریز کنم، باید شماره کارت بانکیتان را داشته باشم. برای اینکه تراکنش بین من و شما کامل شود، من باید مبلغ مورد نیاز را به بانک واریز کنم و سپس بانک آن مبلغ را به حساب شما انتقال دهد. در این فرایند بانک به صورت کامل به اطلاعات حساب من و شما دسترسی دارد؛ همچنین اگر بخواهد می‌تواند مانع انجام تراکنش شود و بستری برای اینکه من برای شما پول واریز کنم، فراهم نکند.

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز، پروژه‌ها یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی هستند که بر بستر بلاکچین توسعه داده می‌شوند. می‌توان گفت پروژه‌های دیفای تمام خدمات مالی که اکنون به صورت متمرکز ارائه می‌شود را به صورت غیرمتمرکز و بدون واسطه ارائه می‌دهند و قابلیت‌هایی افزون بر آن را هم عرضه می‌کنند.”

امور مالی تنوع بسیاری دارد، به همین دلیل پروژه‌های مختلفی در حوزه دیفای کار می‌کنند. اتریوم مهم‌ترین بلاکچین میزبان پروژه‌های دیفای است؛ سایر بلاکچین‌ها به تازگی توسعه‌ پیدا کرده‌اند و در حال تأمین زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از Dappها هستند، اما هنوز گستره جامعه کاربران هیچکدام از آن‌ها به اتریوم نزدیک هم نشده است.

پروژه‌‌های دیفای با استفاده از اپلیکیشن‌‌های غیرمتمرکز Dapp با کاربران ارتباط برقرار می‌کنند. یعنی هر کاربر برای استفاده از پروژه مورد نظر، باید اپلیکیشنش را روی موبایل یا کامپیوترش نصب کند تا بتواند حساب کاربری بسازد و از خدماتی که پروژه مورد نظر ارائه می‌دهد، استفاده کند.

کاربردهای دیفای چیست؟

تاکنون پروژه‌های بسیاری در زمینه دیفای ارائه شده‌اند؛ برخی از آن‌ها خدمات مشابه ارائه می‌دهند و برخی دیگر پروژه‌های جدیدی هستند که تا پیش از این نمونه غیرمتمرکز نداشتند. به طور کلی می‌توان کاربرد Dappها و امور مالی غیرمتمرکز را در سه دسته تقسیم‌بندی کرد.

1.وام‌دهی

بسیاری از Dappها، پلتفرم‌هایی هستند که در حوزه استقراض و وام‌دهی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ فلش لون یکی از این پلتفرم‌هاست. کاربران پلتفرم‌های وام‌دهی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول افرادی هستند که دانش کافی در بازار ارزهای دیجیتال را دارند، اما سرمایه مورد نیاز برای کسب سود مورد نظرشان را ندارند. دسته دوم هم کسانی هستند که سرمایه دارند، اما نمی‌دانند چطور باید در بازار ارزهای دیجیتال ترید کنند و به دنبال روشی امن برای حفظ ارزش سرمایه و به دست آوردن سود می‌گردند.

 

در پلتفرم‌های وام‌دهی، دارایی‌های دسته دوم به اعضای دسته اول داده می‌شود. فرایند دریافت وام و بازپرداخت آن به همراه سود، توسط یک قرارداد هوشمند اجرا می‌شود. در صورتی که وام‌گیرنده به تعهداتش عمل کند و در موعد مقرر مبلغ وام را به همراه سود برگرداند، قرارداد تکمیل می‌شود. اما اگر وام‌گیرنده به تعهداتش عمل نکند، قرارداد برگشت می‌خورد و دارایی‌‌ها را از حساب وام‌گیرنده به حساب وام‌دهنده برمی‌گرداند. بخاطر این ویژگی در پروتکل‌های وام‌دهی، کاربران فقط می‌توانند در بستر بلاکچینی که قرارداد هوشمند روی آن اجرا شده، از وامشان استفاده کنند.

2.کشت سود

ییلد فارمینگ یا کشت سود یکی از مهم‌ترین کاربردهای حوزه دیفای است. این کاربرد برای افرادی مناسب است که دوست دارند از بازار ارزهای دیجیتال درآمد غیرفعال به دست آورند. برای کسب درآمد از ییلد فارمینگ به سرمایه‌ای نیاز دارید که بتوانید از آن چشم بپوشید و در استخرهای نقدینگی پلتفرم‌های دیفای DeFi ذخیره‌اش کنید.

استخرهای نقدینگی منبع تأمین دارایی‌های مورد نیاز برای پلتفرم‌هایی مثل صرافی‌های غیرمتمرکز هستند. کاربران با کشت دارایی‌هایشان در این استخرها، سود سالانه به دست می‌آورند. پلتفرم‌های مختلف، درصدهای متفاوتی از سود را به کاربرانشان ارائه می‌دهند.

3.مبادلات غیرمتمرکز

بیت کوین از همان ابتدا با هدف حذف واسطه‌ها به میدان آمد، اما صرافی‌هایی که برای مبادله ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شدند، سیستمی کاملا متمرکز داشتند. صرافی‌های ارز دیجیتال سنتی می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی حساب کاربرانشان نظارت داشته باشند، می‌توانند یک حساب را بدون اطلاع قبلی به صاحبش ببندند یا به اطلاعات هویتی دارندگان حساب‌ها دسترسی داشته باشند. در واقع صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال، شبیه به بانک‌های سنتی کار می‌کنند.

با توسعه پروژه‌های دیفای، صرافی‌های غیرمتمرکز مثل یونی سواپ و پنکیک سواپ راه‌اندازی شدند. این صرافی‌ها با قراردادهای هوشمند و استخرهای نقدینگی کار می‌کنند و نیازی به نهاد مرکزی برای نظارت روی تراکنش‌ها ندارند.

ریسک ‌های سرمایه‌ گذاری در پروژ‌ه های دیفای چیست؟

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیفای و کسب درآمد از این طریق می‌تواند سودآور باشد، اما ریسک‌هایی دارد که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. در ادامه به این ریسک‌ها اشاره می‌کنیم.

نوسان بازار

برای بسیاری از روش‌های کسب درآمد از دیفای، لازم است دارایی‌هایتان را برای مدتی در استخرهای نقدینگی ذخیره کنید. در این مدت ممکن است بازار ارزهای دیجیتال نوسان‌ داشته باشد. اگر بازار نزولی باشد، احتمال دارد با قفل کردن سرمایه در پروژه‌های دیفای، ارزش آن از دست برود.

نرخ پذیرش

هنوز سیستم‌های مالی سنتی طرفداران بیشتری نسبت به سیستم‌های غیرمتمرکز دارند. هرچقدر نرخ پذیرش یک پروژه پایین‌تر باشد، یعنی کاربران کم‌تری از آن استفاده می‌کنند و نقدینگی در آن پایین‌تر است. این موضوع می‌تواند روی درآمد سرمایه‌گذاران تأثیر داشته باشد.

مشکل در زیرساخت‌ها

شرکت‌های متمرکز بزرگ مثل پی‌پال یا ویزا، قابلیت پردازش هزاران تراکنش در یک ثانیه دارند، اما بلاکچین‌ها هنوز نتوانسته‌اند به این سرعت برسند و با مشکلات مقیاس‌پذیری دست و پنجه نرم می‌کنند.

مشکل زیرساخت دیگر دیفای، ایراد در قراردادهای هوشمند است. گاهی اوقات قراردادها مطابق با آنچه در آن‌ها ثبت شده اجرا نمی‌شوند و تراکنش کاربران را با مشکل مواجه می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله به صورت کاربردی بررسی کردیم دیفای چه کاربردی دارد و چطور می‌تواند با استفاده از بلاکچین ایرادهای سیستم بانکداری سنتی را از بین ببرد. همچنین گفتیم که اتریوم مهم‌ترین بلاکچین برای امور مالی غیرمتمرکز است و با استفاده از کوین بومی آن می‌توان توکن پروژه‌های دیفای مبتنی بر اتریوم را خرید. صرافی داموند بهترین مجموعه برای خرید توکن اتریوم به صورت مستقیم با ریال ایران محسوب می‌شود. در داموند می‌توانید با یک تراکنش، هرتعداد اتریوم نیاز دارید، بخرید.

داموند https://damond.ir/ خدمات دیگری هم به کاربران بازار ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. داموندمگ، مجله تخصصی ارز دیجیتال است که اطلاعات کاربردی بازار ارزهای دیجیتال را به زبان ساده در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با مطالعه روزانه این مجله می‌توانید اطمینان اطلاعات خود در زمینه ارزهای دیجیتال و بلاکچین را بروز کنید و از جدیدترین پروژه‌هایی که راه‌اندازی شده، اطلاعات به دست آورید.

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید