سهام عدالت | شرایط واگذاری سهام عدالت

سود سهام عدالت 4 میلیونی به این افراد تعلق می گیرد | زمان واریز سود سهام عدالت چه روزی است؟

قرار بود تا شب یلدا سود سهام عدالت واریز شود اما واریز این سود به دی ماه موکول شد. سود سهام عدالت چقدر است و چه کسانی این سود را دریافت می‌کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

سهام عدالت

قرار بود تا شب یلدا سود سهام عدالت واریز شود اما واریز این سود به دی ماه موکول شد. سود سهام عدالت چقدر است و چه کسانی این سود را دریافت می‌کنند؟

مسئولان اقتصادی و بورسی کشور تقریبا هر روز در خصوص سهام عدالت صحبت می‌کنند و وعده پرداخت سود سهام عدالت سال 1400 را می‌دهند. اما تا به امروز این وعده‌ها تغییر کرده و حتی برخی از کارشناسان می‌گویند احتمالا سود برخی از دارندگان سهام عدالت تا پایان سال پرداخت نشود.

بر اساس جدیدترین وعده‌ها قرار است بخش اول سود سهام عدالت نیمه دی ماه و بخش دوم آن تا پایان سال پرداخت شود. اگر شرکت‌های سرمایه پذیر تا پایان هفته سود را واریز نکنند هفته آینده در کمیته تخلفات سازمان بورس باید پاسخگو باشند.

تا لحظه تنظیم این گزارش 36 شرکت بورس و فرابورسی در پرتفوی سهام عدالت هستند که هنوز سودشان را به طور کامل واریز نکرده‌اند. قرار است این شرکت‌ها 50 درصد سود خود را تا پایان آذر واریز کنند و باقی واریزی‌ها نیز تا دی ماه به پایان می‌رسد.

البته از این 36 شرکت دو شرکت هنوز مجمع خود را برگزار نکرده‌اند چرا که پایان سال مالی آنها شهریورماه است. تا به امروز تنها 29 شرکت سود خود را تقسیم کرده‌‌اند که به بیش از 60 هزار میلیارد تومان رسیده و حدودا دو برابر سال گذشته است.

سود سهام عدالت چقدر است؟

افرادی که پرتفوی 532 هزار تومانی دارند حدود یک میلیون تومان سود دریافت می‌کنند. دارندگان سهام یک میلیونی نیز بیش از دو میلیون سود خواهند گرفت.

بر همین اساس یک خانوار چهار نفره که سهام 532 هزار تومانی دارند تا نیمه دی ماه، چهار میلیون تومان سود دریافت خواهند کرد. خانوار چهار نفره دارای سهام عدالت یک میلیون تومانی هم تا پایان دی ماه 8 میلیون تومان سود دریافت می‌کنند.

آنگونه که مسئولان وعده‌ دادند این سود شامل همه دارندگان سهام عدالت می‌شود.

وراث سود می‌گیرند؟

از ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت، حدود ۳.۵ میلیون نفر از سال ۸۵ تا الان فوت شده‌اند که سود این افراد یا نزد شرکت سپرده‌گذار می‌ماند و پس از طی شدن فرآیند مربوطه به وراث واریز خواهد شد یا به شرکت‌های مربوطه واریز می‌شود و وراث از این شرکت‌ها طلبکار می‌شوند.

در خصوص مراحل آزادسازی سهام مکانیزم‌های متفاوتی در حال بررسی است و به شکلی خواهد بود که هم سهامدار سود کند و هم آسیبی به بازار وارد نشود.

جاماندگان چه کسانی هستند؟

حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خبر داد که بیش از یک میلیون نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد از بهره‌مندی از سهام عدالت محروم مانده‌اند.

براساس لیست کمیته امداد، یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۵۵۰ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد از جاماندگان سهام عدالت هستند؛ وی در این باره اظهار کرد: پروسه اختصاص سهام عدالت به جاماندگان از یک سال گذشته شروع شده است.

سجام لازمه دریافت سود

یکی از مهمترین نکاتی که دارندگان سهام عدالت باید به آن توجه کنند داشتن سجام است. سهامداران عدالت باید کد سجام خود را بگیرند و اطلاعات شامل شماره حساب را در این سامانه تکمیل کنند. به واسطه تکمیل اطلاعات و دریافت کد سجام سود سهام عدالت نیز به حساب دارندگان واریز می‌شود.

آخرین خبر درباره واریز سود سهام عدالت

طبق گفته مشاور رئیس سازمان بورس افرادی که پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی دارند حدود یک میلیون تومان سود دریافت خواهند کرد.

مبلغ سود سهام عدالت برای هر گروه چقدر است؟

از ۳۶ شرکتی که در پرتفوی بورسی سهام عدالت قرار دارند، ۳۴ شرکت مجامع خود را برگزار کرده‌اند. دو شرکت که سال مالی آنها منتهی به شهریور ماه است هنوز مجامع برگزار نشده است. بعضی از شرکت‌ها سودی برای تقسیم نداشتند. ۲۹ شرکت سود تقسیم کردند و مجموع این سودهای تقسیم شده به پیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید که با توجه به رقم ۳۰ همت سال گذشته، سود امسال بیش از دوبرابر سال گذشته خواهد بود.

افرادی که پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی دارند حدود یک میلیون تومان سود خواهند گرفت و افرادی که سهام‌دار یک میلیون تومانی سهام عدالت هستند سود آنها دو میلیون تومان خواهد بود. البته این سود بابت عملکرد سال ۱۴۰۰ شرکت‌های سرمایه‌پذیر است.

با توجه به اینکه میزان سود به دوبرابر میزان سال قبل رسیده بود، شورای‌عالی بورس تصمیم گرفت بخشی از این سود را تا پایان آذر ماه واریز کند و بخشی را در انتهای اسفند یا اوایل فروردین ماه و در واقعه در دو قسمت پرداخت شود. بر اساس جداول زمان پرداختی، پیش‌بینی‌ها بر این بود که حداقل ۵۰ درصد از سود تا پایان آذر واریز شود. تاکنون بعضی از شرکت‌ها به صورت کامل سود را واریز کرده‌اند و بعضی از شرکت‌ها بخشی از سود را واریز کردند و وعده دادند تا پایان هفته مابقی سود را واریز کنند. برای بعضی شرکت‌ها هم در تلاش هستیم سود اعلامی را تا پایان این هفته از آنها وصول داشته باشیم. این سود هم به حساب افرادی که در سامانه سجام شماره حساب اعلام کرده باشند واریز می‌شود. اگر شرکت‌های سرمایه‌پذیر تا پایان هفته سود را واریز نکنند هفته آینده در کمیته تخلفات سازمان بورس باید پاسخگو باشند.

در صورت واریز تا پایان هفته چه زمانی سود به سهام‌دار واریز خواهد شد؟

حدادی: حدود ۲ تا ۳ روز کاری نیاز است تا محاسبات لازم انجام شود. بعد از وصول کامل سود ۷ الی ۱۰ روز کاری احتیاج است تا این سودها پرداخت شود.

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

میرتاج الدینی: گروهی سهام اولیه آنها ۵۳۲ هزار تومان بود و گروه دیگر هم یک میلیون تومان بوده است. ارزش اسمی آنها بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است. سود سهامی که دارند دو برابر سال گذشته می‌شود که رقم قابل توجهی است.

آخرین اخبار از اعطای سهام عدالت به جاماندگان

ذوالنوریان: مصوبه اخیرا به‌دست ما رسیده و بر همین اساس تکلیف ما مشخص شده است. از آنجایی که ما از ابتدای سال پیگیر این موضوع بوده ایم، سعی کردیم بحث جمع بندی آمار جامعه هدف که در قانون بودجه مشخص شده بود را پیگیری کنیم. اولویت ما جاماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی بوده‌اند. همچنین ۳ دهک اول درآمدی ایثارگران هم به این مجموعه اضافه شده که حدود ۳.۵ میلیون نفر می‌شود. به محض اینکه کارهای اصلاحی مصوبه انجام شود و به‌دست ما برسد، توزیع سهام را شروع خواهیم کرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید