سهام عدالت | شرایط واگذاری سهام عدالت

سود سهام عدالت مخصوص شب یلدا | کدام افراد می توانند سود سهام عدالت یلدایی دریافت کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

سهام عدالت

 مدیرعامل سمات در خصوص مبالغ واریزی به حساب سهامداران سهام عدالت گفت: سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به‌ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت می‌کنند.

به گزارش شفقنا اقتصادی به نقل از تسنیم، محمد باغستانی به جزییات پرداخت مرحله نخست سود سهام عدالت اشاره کرد و افزود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بر اساس مصوبه شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار که روز ۶ آذرماه جاری به این شرکت ابلاغ شد، مکاتباتی را با ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت انجام داد که در نهایت بخشی از سود عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ به حساب‌های شرکت سمات واریز شد.

وی ادامه داد: در مجموع ۱۲ شرکت بخشی از سود و ۱۱ شرکت کل سود مشمولان سهام عدالت را پرداخت کردند تا شرایط برای واریز سود علی‌الحساب در پایان آذرماه جاری مهیا شود.

باغستانی با بیان اینکه کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در روزهای گذشته محاسبات لازم برای پرداخت بخش اول سود سهام عدالت را انجام دادند، افزود: خوشبختانه با توجه به تعاملات خوبی که با شبکه بانکی از ۲ سال قبل فراهم شده است، اطلاعات سهامداران امروز در اختیار ۱۹ بانک قرار گرفت تا سودها به حساب سهامداران واریز شود.

مدیرعامل سمات در خصوص مبالغ واریزی به حساب سهامداران سهام عدالت نیز گفت: سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به‌ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سود علی‌الحساب به حساب هر دو گروه مستقیم و غیرمستقیم مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود، گفت: حدود یک میلیون و ۷۳۰ هزار نفر از سهامداران عدالت همچنان با مشکل شبای بانکی معتبر روبه‌رو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) و یا درج شماره شبای معتبر خود در سایت sahamedalat.ir در فرایند دریافت سود سهام در مراحل بعدی قرار بگیرند.

باغستانی در مورد پرداخت مابقی سود سهام عدالت گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی رایزنی‌های خود را برای دریافت تمام سود مشمولان سهام عدالت انجام خواهند داد و امیدواریم بتوانیم در اواخر اسفندماه امسال باقیمانده سود این گروه از سهامداران را از طریق این شرکت پرداخت کنیم.

سورپرایز دولت برای دارندگان سهام عدالت

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده‌است. در واقع پشتیبانی از سهام عدالت توسط شرکت ها و کارخانجات دولتی انجام می شود و 60 شرکت فرابورس دولتی نسبت به پرداخت سود به سهامداران است.

براساس مصوبه شورای عالی بورس، سود سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت از فردا چهارشنبه 30 آذر ماه، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به صورت متمرکز، با توجه به سود تقسیم شده عملکرد سال مالی 1400 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، پرداخت می‌شود. مجموع سود سبد سهام عدالت بالغ بر 64 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال 1399 بیش از دو برابر شده است.

وی افزود: سال گذشته کل سود سهامداران سهام عدالت در اسفند ماه پرداخت شد، اما در سال جاری با مصوبه شورای عالی بورس و با دریافت مبالغ سود از شرکت‌ها، این سود در دو مرحله پراخت می‌شود؛ که مرحله اول فردا و مرحله دوم تا قبل از پایان سال پرداخت خواهد شد.

عشقی بیان کرد: سهامداران عدالت برای دریافت سود، حتما باید اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل کرده باشند. تاکنون حدود 44 میلیون نفر اطلاعات خود را تکمیل کرده‌ و حدود 1٫5 میلیون نفر از سهامداران عدالت اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل نکرده‌اند، که امکان واریز سود برای این افراد وجود ندارد.

وی ادامه داد: مبلغ سود پرداختی در مرحله اول با توجه به میزان سهام عدالت هر فرد، متفاوت خواهد بود. به طوری که برای سبد سهام عدالت 532 هزار تومانی مبلغ 600 هزار تومان، سبد سهام یک میلیون تومانی یک میلیون و 128 هزار تومان و برای سایر طبقات سهام عدالت هم به تناسب واریز خواهد شد. لازم به ذکر است این مبلغ به صورت علی الحساب است و باقیمانده سود با تکمیل واریزی شرکت‌های سرمایه‌پذیر تا قبل از پایان سال به صورت کامل پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در پایان خاطرنشان کرد: گفتنی است برخی شرکت‌ها در پرداخت سود همکاری کامل داشتند که از احترام آنها به حقوق سهامداران عدالت تشکر می‌کنیم، اما برخی شرکت‌ها همکاری لازم را نداشتند و علی‌رغم اعلام برنامه زمانبندی پرداخت سود و مکاتبات مکرر سود سهامداران عدالت را واریز نکرده‌اند، که برخود انضباطی لازم با آنها صورت خواهد گرفت.

دیدگاه خود را ارسال کنید