سهام عدالت | شرایط واگذاری سهام عدالت

افرادی که سود سهام عدالت نگرفته‌اند چه اقدامی انجام دهند؟ | انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث به کجا رسید؟

معاون عملیات سپرده‌گذاری مرکزی گفت: سهامدارانی که تاکنون پیامک واریز سود خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با ۱۵۶۹ تماس بگیرند.

افرادی که سود سهام عدالت نگرفته‌اند چه اقدامی انجام دهند؟ | انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث به کجا رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

سهام عدالت

علی مهدوی پارسا با بیان اینکه عملیات پرداخت سود سهام عدالت به اتمام رسیده است، گفت: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شد تا سود سهامداران به حساب آن‌ها واریز نشود.

مهدوی پارسا گفت: سهامدارانی که تاکنون پیامک واریز سود خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir ، تارنمای سهام عدالت به نشانی www.sahamedalat.ir و یا تماس با مرکز تماس ۱۵۶۹ داخلی یک از وضعیت واریزی سود سهام عدالت خود مطلع شوند.

با این روش مبلغ واریزی سود سهام عدالت را چک کنید

 معاونت فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: مشمولان سجامی سهام عدالت برای اطلاع از مبلغ واریز سود سهام سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ خود می توانند به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه کنند.

در این راستا سهامداران عدالت پس از ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه می توانند با کلیک بر روی گزینه تاریخچه سود سهام عدالت مبلغ سود دریافتی خود را مشاهده کنند.

همچنین سهامدارانی که سجامی نشده اند نیز می توانند با مراجعه به تارنمای sahamedalat.ir و یا تماس با مرکز تماس ۱۵۶۹ داخلی یک، نسبت به واریز سود سهام عدالت خود مطلع شوند.

شایان ذکر است مرحله نخست واریز سود سهام عدالت به ۴۳ میلیون و ۷۴۰ هزار نفر ایرانی از صبح روز چهارشنبه گذشته از طریق شبکه بانکی آغاز شده است و در این مرحله، سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی الحساب دریافت می کنند.

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث به کجا رسید؟

بخش نخست سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ هم به حساب مشمولان واریز شد اما تکلیف وراث سهام عدالت همچنان مشخص نیست و وراث باید باز هم منتظر بمانند.

به گزارش شفقنا اقتصادی به نقل از همشهری آنلاین، فرایند واریز بخش نخست سود سهام عدالت به حساب مشمولان از روز چهارشنبه ۳۰ آذرماه آغاز شد و در روز شنبه سوم دی ماه به پایان رسید.

در این میان بیش از سه میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت طی سال‌های گذشته فوت شده‌اند و سهام آن‌ها پس از فرایند انحصار وراثت باید باید به وراث تعلق بگیرد. البته برخی از وراث نیز فوت شده‌اند و همین موضوع فرایند را پیچیده‌تر کرده است.

برای انتقال سهام این روش پیشنهاد شده بود که وراث به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند که این روش بسیار زمان‌بر بود. بنابراین قرار شد این فرایند به صورت الکترونیکی و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و قوه قضاییه تا شهریورماه انجام شود. اما به نظر می‌رسد قوه قضاییه در ارسال اطلاعات به سپرده‌گذاری کمی از برنامه عقب است.

در این زمینه پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس اعلام کرد: در ماه‌های آینده در مورد مراجعه وراث مشمولان سهام عدالت اطلاع رسانی خواهد شد. زیرساخت‌های این انتقال درحال آماده سازی است و وراث همچنان باید صبر کنند.

وی به این سئوال که آیا فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در سال جاری صورت خواهد گرفت، پاسخ داد: همه تلاش این است که انتقال سهام عدالت به وراث سریع‌تر انجام شود.

علت واریز نشدن سود سهام عدالت چیست؟

واریز سود سهام عدالت از ۲۹ آذر ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. بر اساس اظهارات وزیر اقتصاد سود سهام عدالت مشمولان ظرف سه روز واریز می‌شود. پس اگر گروهی هنوز سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند، باید حداقل یک روز دیگر هم منتطر واریزی خود باشند.

اما اگر پس از این تاریخ سود سهام عدالت این گروه همچنان واریز نشد، خطای دیگری وجود دارد. مشمولان سهام عدالت باید توجه داشته باشند که برای دریافت سود باید حتما در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند.

جدای از این اطلاعات بانکی و شخصی سرئرستان خانوار باید درست باشد. پیش از این بارها عنوان شده بود که حدود یک میلیون و ۷۳۰ هزار نفر از سهامداران عدالت همچنان با مشکل شبای بانکی معتبر روبرو هستند و نمی‌توانند سود سهام عدالت خود را دریافت کنند. داشتن شماره شبای نامعتبر، حساب ارزی، حساب مشترک و حساب راکدی که بیش از شش ماه هیچ تراکنش بانکی نداشته باشد، جزو حساب هایی محسوب می شود که خطا دارد و هیچ سودی برای این افراد واریز نمی‌شود.

در نتیجه اگر گروهی هنوز سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند میتوانند به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) مراجعه و اطلاعات حساب و شماره بانکی خود را آنجا چک کنند تا از صحت آن مطمئن شوند.

اما اگر اطلاعات حساب این گروه ایراد داشته باشد، این گروه مشمول سود سهام عدالت نمی‌شوند و تنها بعد از مراجعه به سامانه و ویرایش اطلاعات خود می‌توانند در نوبت واریز سود سهام عدالت قرار بگیرند که احتمالا در چند ماه آینده واریز می‌شود.

چه کسانی منتظر واریز سود سهام نباشند؟

جاماندگان و وراث نباید ظرف این چند روز منتظر واریز سود سهام عدالت باشند. چون اگرچه دولت وعده داده به ۳.۵ میلیون نفر جامانده،‌ سهام عدالت بدهد اما روند پرداخت سهام عدالت به این گروه هنوز طی نشده و این افراد همچنان مشمول سهام عدالت نشده‌اند و باید منتظر باشند. چراکه بر اساس وعده‌ها تا پایان سال مشمول دریافت سهام می‌شوند. وراث متوفیان هم جزو همین گروه هستند.

مرحله دوم سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود؟

سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ قرار است طی دو مرحله به حساب مشمولان واریز شود. بر این اساس مرحله نخست آن از امروز، چهارشنبه ۳۰ آذر به واریزی می‌شود و مرحله دوم آن نیز طبق وعده مسئولان به پایان سال جاری موکول شده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید