قیمت گوشت ارزان شد؟ | عرضه گوشت گرم گوسفندی و گوساله با قیمت مصوب از امروز

فصاحت مدیر کل سازمان میوه و تره بار استان تهران گفت: میزان نیازمان به گوشت گرم حدود سه برابر شده و داریم تلاش می‌کنیم که با همکاری وزارتخانه تخصصی این نیاز مردم تامین شود.

قیمت گوشت ارزان شد؟ | عرضه گوشت گرم گوسفندی و گوساله با قیمت مصوب از امروز
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

فصاحت مدیر کل سازمان میوه و تره بار استان تهران گفت: میزان نیازمان به گوشت گرم حدود سه برابر شده و داریم تلاش می‌کنیم که با همکاری وزارتخانه تخصصی این نیاز مردم تامین شود.

فصاحت مدیر کل سازمان میوه و تره بار استان تهران باحضور در برنامه شهر آفتاب رادیو تهران به موضوع عرضه گوشت گرم گوسفندی و گوساله با قیمت مصوب پرداخت.

خبر آمده از امروز به طور محدودگوشت گرم گوسفندی و گوساله با قیمت مصوب در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود. قرار است روزانه چقدر گوشت در بازار توزیع شود و نیاز روزانه چقدر است؟

ما الان با توجه به تفاوت قیمتی که در بازار است میزان نیازمان بسیار بالا است یعنی حدود سه برابر شده پیش بینی ما این است، اما با توجه به شرایطی که تامین وزارتخانه تخصصی بنا به دلایل مختلفی که یکی از آن هم تخصیص ارز است و مشکلاتی که در واردات این گوشت به وجود آمده ما الان شرایط مناسب خودمان را نداریم و داریم تلاش می‌کنیم که با همکاری وزارتخانه تخصصی بتوانیم انشاالله این نیاز مردم عزیزمان را گوشت گرم تامین کنیم، ولی الان ما یک روز در میان یعنی به صورت نهایتا مثلا ۱۳ و نیم تن یا گاهی در حد ۳۰ تن برای ما می‌آید که جوابگوی نیاز مردم عزیز نیست و داریم تلاش می‌کنیم که انشاالله این مسیر واردات هم تسریع پیدا کند و بتوانیم این شرایط را طبیعی کنیم با کمک وزارتخانه تخصصی، چون واقعا تامین به عهده ما نیست و ما فقط نقش توزیع را داریم.

این شرایط مناسب نیست منظورتان عدم برابری عرضه و تقاضا است؟

بله دقیقا این طور است ما هم گوشت گرم گوسفندی و هم گوشت گرم گوساله الان نیاز مردم افزایش پیدا کرده با توجه به اعتمادی که به سازمان میادین دارند و قیمت‌های مناسبی که است، اما شرایط واردات و تخصیص ارز و مسائلی که در این بین وجود دارد و بخشی هم مربوط به شرایط آب و هوایی بود البته مربوط به چند روز قبل است ما داریم تلاش می‌کنیم و شاید این هم وظیفه ما نیست، اما در باب شرایط خاصی که الان هستیم داریم کمک می‌کنیم که انشاالله بتوانیم این شرایط را طبیعی کنیم، اما همه آن بستگی به این دارد که تامین کننده‌ها بتوانند نیاز ما را تامین کنند و واردات با سرعت صورت بگیرد.

گوشت گرم توزیعی وارداتی است یا تولید داخل است؟

کاملا وارداتی است.

علت این واردات همین دلایلی است که الان گفتید مسائل آب و هوایی و مسائل تخصیص ارز و این چنین؟

بله، همانطور که مستحضرید بعد از هدفمندشدن کامل یارانه‌ها و آزاد سازی قیمت ها، قدری نیاز مردم و تقاضای آن‌ها کاهش پیدا کرد به دلیل کاهش قدرت خرید و هم موضوع کاهش تقاضا و افزایش قیمت گوشت، در طول این مدت این روند روندی خیلی افزایشی نبود، اما در مدت حدود یک ماه و نیم گذشته این روند افزایشی خیلی سریع صورت گرفت و دولت هم به فکر واردات افتاد با شرایطی که در تامین وجود داشت منتها این روند یک روند بسیار کندی است که دارد تسریع پیدا می‌کند در جلساتی که ما در خدمت مسئولین وزارت جهاد کشاورزی بودیم ما هم داریم کمک می‌کنیم اگرچه وظیفه ما نیست، اما شرایط، شرایطی خاص است، اما باید کمک کرد که بتوانیم آرامش را به بازار برگردانیم.

در خبر‌ها به نقل از شما آمده که قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی ۲۳۲ هزار تومان و گوشت گوساله داخلی بین ۲۱۵-۲۲۰ هزار تومان است. تائید می‌کنید؟

آن گوشتی که دارند تامین می‌کنند همین است حالا به چه میزانی تامین می‌شود این فرمایش شما درست است.

منظورتان از میزان چیست؟

یعنی آن تناژ مورد نیاز مردم، همانطور که عرض کردم برآورد ما این است که روزانه با این قیمتی که خدمت شما عرض کردم و تامینی که داردصورت می‌گیرد حدود صد تن نیاز ما است، اما از این صد تن فرض کنید روزانه به صورت متوسط شاید روزی ده تن تامین شده و این را هم ما منتقل کردیم و در جلسات با مسئولین تامین کننده که وزارت جهاد است دارند تلاش می‌کنند که بتوانند گوشت مورد نیاز ما را تامین کنند البته گوشت منجمد گوسفندی و گوساله در میادین موجود است، اما گوشت گرم با این قیمت که خدمت شما عرض کردم تا الان تامین مناسب صورت نگرفته که دارد تلاش می‌شود که این سطحی که خدمتتان عرض کردم به این سطح تامین برسد.

قیمت‌ها دست چه کسی است یعنی خود مغازه دار قیمت را تعیین می‌کند؟

نه، این قیمت گوشت وارداتی است که خدمت شما عرض کردم، چون قیمت گوشت وارداتی ارز ترجیحی داردبه نوعی، چون با ارز یارانه‌ای این کار صورت می‌گیرد قیمت پایین است منتها این تامین توسط واردکننده‌ها به اندازه کافی نمی‌تواند صورت بگیرد و ما هم تلاش کردیم که خودمان این روند را یک مقدار تسریع دهیم و داریم تلاش می‌کنیم خودمان هم مستقیم با بعضی از واردکننده‌ها صحبت کردیم و آن‌ها تشویق کردیم که سریع وارد کنند و با وزارتخانه تخصصی جلسه گذاشتیم و کمک کردیم به محض این که گوشتشان رسیده سریع توزیع کنیم، ولی تا الان متاسفانه تعداد قابل توجهی از وارده کننده‌ها به دلیل عدم تخصیص ارز به گفته خودشان علاقه‌ای به این واردات ندارند و یک مقدار با مشکل مواجه شده که ما داریم کمک می‌کنیم و از وزارتخانه تخصصی تقاضا کردیم که سریع خودشان ورود پیدا کنند و تمهیداتی را انجام دادند انشاالله که سریع بتوانند تامین کنند و ما هم نقش توزیع را که داریم بتوانیم این توزیع را انجام دهیم.

وزیر جهاد گفته که ۳۴ قلم کالا قرار است با ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا پایان ماه رمضان بدون سود به فروش برسد، گوشت هم شامل این می‌شود؟

این را باید از خودشان بپرسید، چون این در حیطه وظایف وزارت جهاد است من اطلاعی از این موضوع ندارم. 

دیدگاه خود را ارسال کنید