سهام عدالت | شرایط واگذاری سهام عدالت

سورپرایز وزیر اقتصاد برای جاماندگان سهام عدالت | سهام عدالت تا پایان اسفند به جاماندگان تعلق گرفت

وزیر اقتصاد گفت: بحث تعلق سهام عدالت به جاماندگان تا پایان اسفند ماه قطعی خواهد شد.

سورپرایز وزیر اقتصاد برای جاماندگان سهام عدالت | سهام عدالت تا پایان اسفند به جاماندگان تعلق گرفت
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

سهام عدالت

وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران در خصوص کنترل تورم از جانب دولت گفت: دولت همچنان بر کنترل تورم تاکید دارد و امیدوار هستیم بانک مرکزی با توجه به اختیارات خوبی که دریافت کرده است بتواند نوسانات قابل توجه موجود در بازار ارز را کنترل کند.

نهایی شدن سهام عدالت جاماندگان تا پایان سال

خاندوزی در پاسخ به سوالی در مورد سهام جاماندگان سهام عدالت گفت: براساس قانون بودجه سال 1401 دولت وظیفه دارد تا به افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی سهام تخصیص دهد. براساس نظر بخش تدوین مصوبات مجلس این موضوع باید حتما در شورای عالی اصل 44 مورد تایید قرار بگیرد براین اساس از رییس جمهور زمان گرفتیم و تعلق سهام به جاماندگان تا پایان اسفند ماه قطعی خواهد شد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد تخلف بانک ها در ارائه وام قرض‌الحسنه به کارکنان خود گفت: یکی از مطالبات جدی ما در این حوزه نظارت بانک مرکزی است و این موضوع سبب سلب اعتماد مردم خواهد شد. قطعا این مسئله در شورای پول و اعتبار مطرح خواهد شد.

وی در خصوص تغییرات بودجه در مجلس نیز گفت: اصرار جدی دولت این است که کسری بودجه منابع عمومی را کاهش دهیم و امسال نیز شاهد تحقق این موضوع بودیم. براین اساس درخواست جدی ما این است که سقف بودجه افزایش پیدا نکند تا تورم از محل کسری بودجه دولت تاثیر نپذیرد.

تعیین‌تکلیف سهام عدالت وراث و جاماندگان

مجید عشقی به آخرین وضعیت تعیین‌تکلیف جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و افزود: تعیین‌تکلیف جاماندگان سهام عدالت دارای مصوبه مجلس است و اکنون سازمان خصوصی‌سازی درصدد تعیین مصادیق آن قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: به محض مشخص شدن لیست افراد واجد شرایط، سازمان بورس آن را بررسی و در اختیار شرکت سپرده‌گذاری قرار می‌دهد.

عشقی اعلام کرد که سازمان بورس در مرحله شناسایی افراد برخوردار از سهام عدالت هیچ‌گونه دخالتی ندارد.

آخرین وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

رئیس سازمان بورس در ادامه به اقدامات انجام شده برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث تاکید کرد و گفت: با توجه به گستردگی این موضوع، طبق آمار مشخص شده که بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد فوت شده دارای سهام عدالت بودند که با توجه به بالا بودن تعداد افراد وراث امکان انجام تعیین‌تکلیف سهام متوفیان به صورت دستی، کاغذی و مراجعه حضوری وجود ندارد.

وی مطرح کرد: اکنون در حال آماده کردن یک سامانه برای تعیین‌تکلیف وضعیت وراث سهام عدالت هستیم که به محض آماده شدن زیرساخت فنی آن اعلام خواهیم کرد تا وراث از طریق این سامانه پیگیر سهام عدالت متوفیان خود باشند.

عشقی تاکید کرد: از ابتدا برای به سرانجام رساندن سهام عدالت وراث با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بودیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که انجام این اقدام با ساختار مدنظر امکان‌پذیر نیست؛ در این زمینه پیش‌بینی‌ها این‌گونه بود که انجام آن با مخاطرات زیادی همراه خواهد شد و ممکن است مشکلاتی را در عمل ایجاد کند.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: آن ساختار عوض شد و امیدواریم که هر چه زودتر این سامانه به نتیجه برسد و سهام عدالت وراث را در شرکت سپرده‌گذاری به صورت الکترونیکی با مشارکت شرکت‌های کارگزاری، نهادهای مالی و دفاتر قضایی به نتیجه برسانیم./ایرنا

خبر مهم | واگذاری سهام عدالت به همه جاماندگان

آزادسازی سهام عدالت با هدف کمک به ۶ دهک درآمدی پایین جامعه که سطح درآمد کمتری دارند انجام شد اما مطابق بررسی‌های به عمل آمده این هدف نه فقط محقق نشده بود بلکه در عوض سهام عدالت در طول سال‌های گذشته به جای فقرا به طیف وسیعی از ثروتمندان داده شد.

گزارش‌های آماری نشان می‌دهد ۲۸ درصد از افراد تحت پوشش بهزیستی یعنی حدود یک‌میلیون نفر، سهام عدالت ندارند. این آمار در خصوص افراد تحت پوشش کمیته امداد بیشتر است. ۲۱ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد یعنی حدود ۲ میلیون نفر سهام عدالت ندارند.

براساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان ۴۲درصد یعنی ۲۱ میلیون نفر از افراد واقع در دهک‌های یک تا ۶ که گروه‌های هدف سهام عدالت بودند فاقد سهام عدالت هستند. بین این افراد، ۳ میلیون نفر هم مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دیده می‌شوند که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. این انحراف از اهداف واقعی واگذاری سهام عدالت درحالی رخ داده که در دهک‌های ۷ تا ۱۰ که اصلا جزو گروه‌های هدف طرح اعطای سهام عدالت نبودند، تعداد زیادی از ثروتمندان سهام عدالت دریافت کرده‌اند.

در چنین شرایطی اما روز گذشته و بعد از چند سال بحث و بررسی درباره واگذاری سهام عدالت به مشمولانی که از این طرح جامانده‌اند بالاخره مجلس واگذاری سهام به این مشمولان را تصویب کرد.

الزام مجلس به واگذاری سهام عدالت به‌جامانده‌ها

نمایندگان مجلس روزگذشته در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دولت را موظف کردند از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی نسبت به واگذاری سهام عدالت به همه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کند. براساس این مصوبه؛ وزارت اقتصاد همچنین موظف است هر ۳‌ماه یک‌بار به کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس درباره نحوه تخصیص سهام به جامانده‌های سهام عدالت گزارش دهد.

واگذاری سهام عدالت به متولدین۱۴۰۲ به بعد

در کنار واگذاری سهام به جامانده‌های سهام عدالت، نماینده‌های مجلس دیروز همچنین دولت را مکلف کردند به نوزادانی که از سال۱۴۰۲ به بعد متولد می‌شوند ۲میلیون‌و۲۰۰هزار تومان سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دهد.

براساس این مصوبه؛ دولت باید ماهانه معادل ۲درصد از یک دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و مؤسسات انتخابی وابسته به دولت را که سودده باشند، از حساب‌های آنها برداشت و به این کار اختصاص دهد.

همگام با تصویب لوایح مرتبط با واگذاری سهام، نماینده‌های مجلس دیروز همچنین دولت را موظف کردند تکلیف شرکت‌های دولتی که هنوز در دسته‌بندی واگذاری قرار نگرفته‌اند را مشخص کند. طبق این مصوبه مهم، وزارت اقتصاد باید نسبت به طبقه‌بندی و درج نام آن دسته از شرکت‌ها که در گروه‌های یک و ۲ واگذاری قرار نگرفته‌اند اقدام کند. این وزارتخانه همچنین موظف است ظرف ۳‌ ماه پس از ابلاغ این قانون فهرست این شرکت‌ها را به تصویب هیأت وزیران برساند. همه دستگاه‌های اجرایی نیز مکلف به همکاری با وزارت اقتصاد هستند.

برخی خبرها نشان می‌دهد تاکنون ۴۲۴ شرکت دولتی در هیچ‌یک از گروه‌های سه‌گانه برای واگذاری قرار نگرفته‌اند که برخی از این شرکت‌ها شرکت‌هایی هستند که قبلا هیأت وزیران به روش‌های مختلف از گروه‌بندی خارج کرده است.

هیأت وزیران بهمن‌ماه امسال برخی از این شرکت‌ها را طبقه‌بندی کرد اما بخش عمده این شرکت‌ها یعنی ۳۰۳ شرکت را در گروه ۳ قرار داد. طبق قانون شرکت‌هایی که در گروه ۳ قرار می‌گیرند غیرقابل واگذاری هستند اما در این زمینه باید مقام معظم رهبری تصمیم بگیرد.

طبق قانون انتقال بنگاه‌های اقتصادی از گروه‌های یک و ۲ به گروه ۳ صرفا با اذن مقام معظم رهبری مجاز است. بر مبنای مصوبه بهمن‌ماه هیأت وزیران ۷۹ شرکت در گروه یک فعالیت‌های اقتصادی یعنی شرکت‌هایی که ۱۰۰ درصد قابل واگذاری است و ۴۲ شرکت در گروه ۲ یعنی شرکت‌هایی که حداقل ۸۰ درصد آنها قابل واگذاری است قرار گرفتند.

برخی کارشناسان بر این باورند که فهرست شرکت‌های قابل واگذاری بیش از برآوردهایی است که انجام می‌شود و این شرکت‌ها باید به‌طور دقیق شناسایی شوند.

دیدگاه خود را ارسال کنید