قیمت طلا و سکه | قیمت طلا و سکه در بازار

بازار طلا و سکه از رونق افتاد | قیمت طلا به چند رسید؟

با انجماد بازار دلار، بازار طلا و سکه هم در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ از رونق افتاد.

بازار طلا و سکه از رونق افتاد | قیمت طلا به چند رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت طلا در بازار تغییر کرد. قیمت طلا در آخرین روز هفته تحت تاثیر عوامل مختلف افزایش یافت. قیمت طلا با توجه به نرخ جهانی طلا تعیین می شود. قیمت طلا در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد. جزئیات قیمت طلا  امروز را در ادامه بخوانید.

قیمت طلا

۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ 

عنوان نرخ

قیمت (ریال)

طلای ۱۸ عیار / ۷۵۰ ۲۶,۰۵۶,۰۰۰

طلای ۲۴ عیار ۳۴,۷۴۰,۰۰۰

طلای ۱۸ عیار / ۷۴۰ ۲۵,۷۰۸,۰۰۰

طلای دست دوم ۲۵,۷۰۸,۱۱۰

آبشده کمتر از کیلو ۱۱۲,۸۸۰,۰۰۰

مثقال طلا ۱۱۲,۸۳۰,۰۰۰

انس طلا ۱,۹۸۳.۶۴

قیمت سکه

سکه امامی تک فروشی ۳۱۷,۴۱۰,۰۰۰

سکه بهار آزادی تک فروشی ۲۸۵,۹۷۰,۰۰۰

نیم سکه تک فروشی ۱۸۸,۷۰۰,۰۰۰

ربع سکه تک فروشی ۱۱۷,۱۰۰,۰۰۰

سکه گرمی تک فروشی ۶۹,۲۰۰,۰۰۰

تمام سکه (قبل ۸۶) ۲۸۳,۰۰۰,۰۰۰

نیم سکه (قبل ۸۶) ۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰

ربع سکه (قبل ۸۶) ۷۰,۰۰۰,۰۰۰

حباب سکه

حباب سکه امامی ۷۳,۵۰۰,۰۰۰

حباب سکه بهار آزادی ۴۲,۵۶۰,۰۰۰

حباب نیم سکه ۶۶,۸۱۰,۰۰۰

حباب ربع سکه ۵۶,۰۸۰,۰۰۰

حباب سکه گرمی ۳۹,۱۶۰,۰۰۰

 قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در آخرین روز فروردین ماه روی سطح دو میلیون و ۶۰۵ هزار تومانی نشست تا بازدهی یک ماهه ۰.۴۲ درصدی را ثبت کند.

در این بازار، سکه امامی توانست کانال عوض کند؛ به نحوی که از قیمت ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (پایانی) آخرین روز سال ۱۴۰۱، به سطح ۳۱ میلیون و ۵۸۶ هزار تومانی در پایان فروردین‌ماه رسید و توانست ۲.۵ درصد صعود کند.

بازدهی دیگر انواع سکه نیز در این ماه مثبت بود و سکه‌های بهار آزادی و نیم‌سکه به ترتیب بازدهی یک و ۱.۶ درصدی ثبت کردند. در همین حال قیمت ربع سکه و سکه گرمی هم به ترتیب ۴.۲ و ۱.۵ درصد صعود کردند. به این ترتیب بهترین عملکرد ماهانه را در بازار فلزات گران‌بها، ربع سکه ثبت کرد.

بر این اساس می‌توان گفت بازار سهام توانسته است در فروردین‌ماه سال جاری، با ثبت بالاترین بازدهی، رقبا را پشت سر بگذارد و بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

علی صادقین کارشناس بازار‌های مالی با تاکید بر تاثیر رفتار دلار بر قیمت طلا و سکه گفت: «در صورت رشد قیمت دلار، طلای داخلی نیز متناسب با آن رشد می‌کند. این در حالی است که فعلا اونس جهانی طلا تاثیر قابل توجهی بر بازار فلز زرد در داخل کشور ندارد.»

این کارشناس اقتصادی به تورم نزدیک به ۵۰ درصدی سال جاری اشاره کرد و گفت: «قیمت در بازار‌های مالی با توجه به قاعده برابری قدرت خرید صعودی است؛ بنابراین با توجه به تورم، روند قیمت در بازار طلا و سکه افزایشی است.»

صادقین با اشاره به تاثیر ۷۰ درصدی قیمت دلار بر بازار طلا و سکه گفت: «در حال حاضر اونس جهانی طلا بازیگر فعالی در تعیین قیمت طلا و سکه نیست و پیش از این نیز قیمت‌ها تنها به اندازه ۳۰ درصد تحت تاثیر بازار اونس جهانی قرار داشت.»

میثم رادپور کارشناس بازار‌های مالی با اشاره به سیاست فروش طلا از سوی بانک مرکزی گفت: «نهاد پولی کشور همیشه از فروش منابع طلا به عنوان راهکاری برای مدیریت بازار استفاده می‌کند؛ این در حالی است که از منظر اقتصاد کلان حراج ذخیره طلایی کشور منطقی نیست.»

وی با بیان اینکه نباید تاثیر برجام بر قیمت طلا و سکه را نادیده گرفت، ادامه داد: «برجام شبیه ترمز عمل می‌کند، ولی مشکلات اقتصاد ایران با ساختارِ حالِ حاضر، با برجام حل نمی‌شود. با شرایط کنونی اقتصاد، ریزش قیمت‌ها دور از انتظار است.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «توافق برجام از انتظارات تورمی کم می‌کند و موج تقاضا را کاهش می‌دهد؛ اما مشکل اقتصاد کشور را حل نمی‌کند. ممکن است تورم ۵۰ درصدی برای مدت کوتاهی با سیگنال‌های مثبت برجامی کوچک‌تر شود، ولی ادامه خواهد یافت.»

دیدگاه خود را ارسال کنید