سهام عدالت | شرایط واگذاری سهام عدالت

سود به این افراد تعلق نمی گیرد! | جاماندگان سهام عدالت حتما در جریان باشند

امروز خبری با عنوان تخصیص سهام عدالت به جاماندگان داغ شده اما پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز نشان می‌دهد همان طور که صداوسیما در گزارشی اشاره کرده هنوز دولت قصد انجام این تعهد را ندارد.

سود به این افراد تعلق نمی گیرد! | جاماندگان سهام عدالت حتما در جریان باشند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

سهام عدالت

اگرچه  سهام عدالت  گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده‌است.

در واقع پشتیبانی از سهام عدالت توسط شرکت ها و کارخانجات دولتی انجام می شود و 60 شرکت فرابورس دولتی نسبت به پرداخت سود به سهامداران است. بنا بر یک گزارش آماری ۲۰ میلیون نفر از واجدین شرایط جامانده سهام عدالت هستند که امسال 3.5 میلیون نفر صاحب سهام عدالت می شوند

هیچ خبری از تخصیص سهام عدالت به جاماندگان نیست!

 درحالی که براساس قانون لایحه بودجه امسال، دولت موظف شد تا نسبت به واگذاری سهام عدالت، به تمامی جاماندگان مشمول دریافت این سهام، اقدام کند، هنوز هیچ اقدامی در این باره انجام نشده و نهادهای مسئول در حال تاخیر بیشتر نسبت به وعده‌های مکرر خود هستند.

جاماندگان سهام عدالت چند نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند و چرا دولت نسبت به وضعیت آنها هیچ تعیین تکلیفی نکرده است آن هم درست در شرایطی که بیش از 9 ماه از موعد مقرر اعلام مصوبه تخصیص سهام عدالت به این دسته می‌گذرد؟

نگاهی به اظهارات مقامات رسمی کشور نشان می‌دهد که همزمان با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ و قیمت قابل توجه این سهام که در حقیقت متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها بود، موضوع مشمول بودن یا نبودن در دریافت سهام عدالت به یکی از پرسش‌های شهروندان بدل شد تا جایی که قیمت سهام، بسیاری را بر آن داشت نسبت به ورود به بازار سهام اقدام کنند.

با این همه و پس از سرگردانی‌های فراوان آمارهای مختلفی از میزان بالای جاماندگان از سهام عدالت خبر می‌دهد تا جایی که برخی رسانه‌ها آن را 20 میلیون نفر تخمین زده ‌اند.

خبرگزاری صداوسیما در گزارشی به این موضوع انتقاد کرده و از دولت خواسته است زودتر نسبت به تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت اقدام کند. اقدامی که به نظر می‌رسد به دلیل چالش‌ها مشکلات درونی خودِ دولت و میان دستگاه‌هاست که عملا با تاخیر چند ماهه همراه شده است.

واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش از مالیات معاف شدند

معافیت مالیاتی واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی موضوع تصویب‌نامه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی وزارت امور اقتصادی و دارایی از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد.

نحوه واگذاری سهام عدالت جدید در بیست و چهارمین نشست شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در اسفند سال گذشته تعیین و هفته قبل توسط وزیر امور اقتصاد و دارایی ابلاغ شد.

بر این اساس سازمان خصوصی سازی مکلف شد از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های قابل واگذاری نسبت به تخصیص سهام به افراد فاقد سهام عدالت که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و ایثارگران مشمول سه دهک اول قرار گرفته‌اند؛ اقدام کند.

همچنین قرار شد میزان و سهام شرکت‌های مورد واگذاری صرفاً از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس با پیشنهاد سازمان خصوصی سازی به تصویب هیأت واگذاری خواهد رسید قیمت سهام مورد واگذاری مطابق با آیین نامه جزء (۳) بند (الف) ماده ۴۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط هیأت مذکور تعیین شود.

مبلغ سهام مورد واگذاری به هریک از مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و دو دهک اول درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید با اعمال ۵۰ درصد تخفیف و به مشمولین دهک سوم درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید بدون اعمال تخفیف معادل حداکثر یک صد میلیون ریال به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است که از محل سود سالانه شرکت‌های سرمایه پذیر تسویه خواهد شد.

جزئیات بخشنامه معافیت مالیاتی

موضوعی که توسط سیدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای خطاب به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شد. در این بخشنامه آمده است که:

با توجه به مفاد بند (۲) تصویب‌نامه شماره ۲۲۰۵۷۳/ت ۶۰۷۹۱ هـ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ هیئت محترم وزیران مبنی بر ملغی شدن تصویب‌نامه شماره ۱۶۷۰۰۰/ت ۵۹۹۹۰ هـ مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ارسالی طی نامه شماره ۸۰/۲۵۷۱۱۸ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی وزارت امور اقتصادی و دارایی که در اجرای قسمت اخیر بند (الف) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و به موجب تصویب‌نامه صدرالاشاره در خصوص نحوه واگذاری سهام عدالت جدید مصوب شده است، برای اجرا ارسال می‌شود بر اساس ماده (۱۱) تصویب‌نامه مذکور، نقل و انتقال سهام موضوع این مصوبه خارج از ساعت معاملات و خارج از اتاق پایاپای انجام خواهد گرفت. این نقل و انتقال از پرداخت کلیه هزینه‌ها و مالیات معاف است.

دیدگاه خود را ارسال کنید