اخبار هواشناسی | اخبار هواشناسی کشور

اخبار هواشناسی امروز 7 مرداد 1402 | کاهش دما در ان استان ها

امروز در مناطقی از شمال غرب کشور استان گیلان، غرب مازندران و در ارتفاعات البرز مرکزی وزش باد شمالی کاهش نسبی دما و رگبار باران گاهی رعد و برق پیش بینی می‌شود.

اخبار هواشناسی امروز 7 مرداد 1402 | کاهش دما در ان استان ها
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

اخبار هواشناسی آخر هفته کشور رو به بارش شدید باران قرار دارد و مردم حتما از رودخانه ها فاصله بگیرند.  اخبار هواشناسی توصیه کرده مردم حتما نکات ایمنی را رعایت کند تا این سامانه بارشی خسارت جانی و مالی نداشته باشد.  اخبار هواشناسی احتمال طغیان روخانه ها را نیز داده است. اخبار هواشناسی را حتما دنبال کنید. اخبار هواشناسی روز های آینده را در ادامه می‌خوانید.

 امروز  در مناطقی از شمال غرب کشور استان گیلان، غرب مازندران و در ارتفاعات البرز مرکزی ابرناکی وزش باد شمالی کاهش نسبی دما و رگبار باران گاهی رعد و برق پیش بینی می شود.

هواشناسی ایران / هشدار سطح نارنجی برای سامانه بارشی جدید صادر شد

 همچنین ساعات بعد از ظهر در جنوب سیستان و بلوچستان جنوب کرمان شمال و شرق هرمزگان افزایش ابر رگبارو رعد و برق و وزش باد شدید رخ میدهد و در سایر مناطق کشور جوی پایدار مستقر است.

 یکشنبه در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی اردبیل، گیلان و مازندران بارش ادامه خواهد داشت و در مناطق ذکر شده واقع در جنوب شرق کشور رگبار پراکنده رخ میدهد.

 طی دو روز اخیر دریای خزر مواج است به تدریج دوشنبه از مقدار ناپایداری در کشور کاسته شده و فقط رگبارهای ضعیف در مناطق بیان شده انتظار می رود.

سه شنبه و چهارشنبه در غالب مناطق کشور جوی پایدار حاکم میشود روند افزایش نسبی دما بویژه در شمال غرب سواحل شمالی و همچنین در استانهای ایلام، خوزستان و بوشهر پیش بینی میشود.

 شنبه در شمال شرق، شرق دامنه های جنوبی البرز واقع در سمنان، تهران و البرز مناطقی از مرکز و غرب کشور وزش باد افزایش می یابد و سبب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا میشود که این وضعیت تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

این گرم‌ترین ماه ثبت شده در تاریخ هواشناسی بشر است | جهان داغ کرد

دانشمندان می‌گویند دیگر واضح و آشکار است که ماه ژوئیه که هنوز چند روزی از آن باقی مانده، گرم‌ترین ماه ثبت شده در تاریخ هواشناسی بشر خواهد شد.  اما در حالی جهان داغ‌ترین ماه تاریخ خود را می‌گذراند که دانشمندان گفته‌اند بر اثر فروپاشی جریان‌های اقیانوسی، سخت‌ترین زمستان‌ها هم در راه هستند. 

این داغی داغ و آن سرمای سخت، بشر را در تناقضی قرار می‌دهد تا بداند دستاوردهایش در تخریب طبیعت و به تبع آن گرم شدن زمین تا چه حد می‌تواند بر اعصاب و روانشان آثار وحشتناک و کشنده، به لحاظ جسمی و چه روحی داشته باشد. 

اگر در تهران زندگی می‌کنید، باید همچنان روزهای گرم را تحمل کنید و بیشتر و بیشتر گرمتان شود. در سایر شهرها هم همین‌طور. خارج از ایران هم وضعیت بهتر از این نیست؛ پس از اینکه دانشمندان اعلام کردند احتمالا ژوئیه ۲۰۲۳ گرم‌ترین ماه در تاریخ زمین باشد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته که این تازه اول دوران به جوش آمدن جهان است. گوترش این داده‌ها را فاجعه‌ای برای کل سیاره زمین خوانده و ادامه داده است که: «نیازی نیست برای دانستن این موضوع تا پایان ماه منتظر بمانیم. ژوئیه ۲۰۲۳ رکورد را در جهان خواهد شکست.» به گفته او این تازه آغاز کار است، دوران «گرمایش جهانی» به پایان رسیده و «جوشش جهانی» آغاز شده است. دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرده که هنوز هم می‌توان جلوی گرم‌تر شدن زمین را گرفت و برای این کار به «کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای» نیاز داریم. 

سازمان جهانی هواشناسی «دبلیو.‌ام.او» و سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا چند روز پیش در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که «به احتمال زیاد» در ژوئیه ۲۰۲۳، ماه جاری میلادی، رکورد گرما شکسته خواهد شد. 

گرمای زمین به حدی بوده که قطب جنوب که یکی از سردترین مکان‌های روی زمین است هم تحت تاثیر این گرما قرار گرفته. دمای دریاها در حال حاضر در زمستان نیمکره جنوبی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. از سوی دیگر بارندگی و سیل بی‌سابقه کره جنوبی، ژاپن، هند و پاکستان را زیر آب برده است. 

طبق داده‌های اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌شود میانگین دمای جهانی در این ماه حداقل  ۲ درجه سانتیگراد گرمتر از ژوئیه چهار سال پیش باشد. ژوئیه ۲۰۱۹ به عنوان گرم‌ترین رکورد گرما در ۱۷۴ ساله گذشته ثبت شده است. مایکل مان، دانشمند آب و هوا در دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید تا اواسط ژوئیه مشخص بود که گرمای در این ماه بی‌سابقه خواهد بود. سیاره زمین «تا زمانی که ما سوخت‌های فسیلی می‌سوزانیم همچنان به گرم شدن ادامه می‌دهد.» کارستن هاستاین یکی از محققان دانشگاه لایپزیگ می‌گوید «برای پیدا کردن شرایط مشابهی مانند ژوئیه امسال در سیاره زمین ممکن است مجبور باشیم هزاران یا ده‌ها هزار سال به عقب برگردیم. سوابق اقلیمی اولیه نشان می‌دهند که زمین در ۱۲۰ هزار سال گذشته به این اندازه گرم نبوده است.»

گفته می‌شود، آتش سوزی‌ها در یونان یکی از پیامدهای گرمای ماه ژوئیه بود. در پی آتش‌سوزی‌های جنگلی جزیره رودس یونان هزاران گردشگر مجبور به فرار شدند. در این ماه گرما در سراسر جنوب غربی آمریکا نیز به شدت افزایش یافت. دمای هوا در یکی از شهرستان‌های شمال غربی چین نیز تا ۵۲.۲ درجه سانتیگراد بالا رفت و رکورد ملی این کشور را شکست. هرچند سازمان جهانی هواشناسی تا ماه اوت داده‌های به دست آمده را اعلام نخواهد کرد اما گزارشی که از سوی دانشگاه لایپزیگ آلمان منتشر شد نشان می‌دهد که ژوئیه ۲۰۲۳ رکورد جهانی را می‌شکند. 

زمستان سخت

اما برای اینکه دچار گرمازدگی نشوید و حالتان بد نشود کمی از گرما و داغی طاقت فرسا فاصله می‌گیریم وارد زمستان‌های سخت در همین سال‌های تابستان گرم وارد می‌شویم تا شاید به لحاظ روحی کمی از گرمای وجودمان کم شود. اما اگر بیش از حد در عمق سرما فرو روید ممکن است دچار یخ زدگی شوید و سرمایی را تجربه کنید که تا به حال نظیر نداشته. 

واشنگتن‌پست، گزارش داده است که بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی از داده‌های دمایی ۱۵۰ ساله، سیستم گردش حساس اقیانوس اطلس کندتر شده و کمتر انعطاف‌پذیر است. این وضعیت نشان می‌دهد که سیستم آب و هوایی در چند دهه آینده دچار فروپاشی می‌شود. فروپاشی این سامانه پیامدهای بسیار زیادی برای تک تک انسان‌ها به دنبال خواهد داشت از جمله پدید آمدن زمستان‌های سخت‌تر و افزایش سطح آب دریاها. 

دانشمندان مدت‌هاست که گردش واژگونی نصف‌النهار اقیانوس اطلس یا AMOC را به عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین «عناصر عطف» سیاره می‌دانند، به این معنی که این سیستم می‌تواند دستخوش یک تغییر ناگهانی و غیرقابل برگشت شود و عواقب چشمگیری برای بقیه جهان داشته باشد. در شرایط آب و هوایی کنونی زمین، آب گرم و شور از مناطق استوایی به اقیانوس اطلس شمالی منتقل و سپس آب سردتر به سمت جنوب در امتداد کف اقیانوس فرستاده می‌شود. اما از آنجا که افزایش دمای جهانی یخ‌های قطب شمال را ذوب می‌کند، هجوم آب شیرین سرد ناشی از آن، در سیستم آب و هوایی زمین اختلال ایجاده کرده است و می‌تواند آن را به طور کامل از بین ببرد. 

دیدگاه خود را ارسال کنید