اخبار هواشناسی | اخبار هواشناسی امروز

پیش بینی ترسناک از هواشناسی کشور | اخبار هواشناسی فردا 23 مرداد 1402

رئیس سازمان هواشناسی کشور ضمن هشدار درباره پدیده‌های سرمایشی و گرمایشی شدید به دلیل تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین گفت: خرد بین المللی برای مقابله با این موضوع لازم است.

پیش بینی ترسناک از هواشناسی کشور | اخبار هواشناسی فردا 23 مرداد 1402
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

اخبار هواشناسی آخر هفته کشور رو به بارش شدید باران قرار دارد و مردم حتما از رودخانه ها فاصله بگیرند.  اخبار هواشناسی توصیه کرده مردم حتما نکات ایمنی را رعایت کند تا این سامانه بارشی خسارت جانی و مالی نداشته باشد.  اخبار هواشناسی احتمال طغیان روخانه ها را نیز داده است. اخبار هواشناسی را حتما دنبال کنید. اخبار هواشناسی روز های آینده را در ادامه می‌خوانید.

سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور در نشست خبری اظهار داشت: تغییرات اقلیم امروزه یک مسأله امنیتی محسوب می‌شود و تبعات زیادی روی حوزه‌های اجتماعی و …دارد. همچنین گرمایش جهان در افزایش پدیده‌های جوی بسیار قابل محسوس بوده است و مثلاً یک موج سرما در پاییز و زمستان به وقوع می‌پیوندد و در تابستان فعالیت شدید موسمی رخ می‌دهد.

وی ضمن هشدار درباره پدیده‌های سرمایشی و گرمایشی شدید افزود: مسئولین نسبت به این مسئله باید برنامه داشته باشند و خرد بین المللی برای مقابله با این موضوع لازم است. همچنین برای منابع آب باید برنامه داشته باشیم و انرژی‌های تجدید پذیر را هر چه بیشتر مد نظر قرار دارد و وزارتخانه‌های مرتبط برای سرمایه‌های زیستی و تغییرات اقلیمی باید هر چه بیشتر برنامه داشته باشند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور به موضوع فرونشست‌ها، ناشی از مصرف بی رویه آب زیرزمینی اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی درباره تغییرات اقلیمی و تأثیر روی حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی توسط اهالی رسانه بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: تغییر کاربری اراضی سبب شده مسیر آب تغییر و خسارات سیل بیشتر شود. همچنین خشکی تالاب‌ها سبب خیزش گرد و خاک شده و سال‌های اخیر روزهای گرد و خاکی افزایش یافته از طرفی زیر ساخت‌ها فرسوده و ما را با چالش همراه کرده است. لذا برای مقابله با بحران باید برنامه ریزی دقیق کرد.

تاجبخش افزود: سامانه پیش بینی تأثیر محور بسیار مهم است و کسب لایه‌های اطلاعاتی برای هشدار دقیق و حفاظت از جان و مال مردم ضرورت دارد.

وی ادامه داد: امروز دستور کار سازمان بین المللی هواشناسی هشدار سریع برای همه است و باید به این سمت و سوی رویم. در شبکه رادارهای کشور چندان قوی نیستیم و در نیمه شرقی نداریم. کلاً به ۱۰ مورد می‌رسد و باید شبکه پایش قوی شود تا اطلاعات منسجم در فضای سه بعدی جوی تهیه کنیم.

تاجبخش با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی و آموزش اصطلاحات هواشناسی به مردم و مسئولان و اهمیت بالای تمامی سطوح هشدارها درباره ایجاد مرکز تجمیع لایه‌های اطلاعاتی برای هشدارها تصریح کرد: درباره این مسئله گفت و گو و نامه‌نگاری‌های بسیاری انجام شده و هرچند که بسیاری علاقه دارند که داده‌ها تنها در اختیار خودشان باشد اما داده‌ها باید یک کاسه شود و تا اطلاع‌رسانی‌ها به خوبی صورت گیرد.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مرکز خشکسالی - نیز در این جلسه با تاکید بر تأثیرات تعییرات اقلیمی بر کشور گفت: توجه ویژه باید به تغییرات اقلیمی داشته باشیم چرا که همواره شاهد تخریب محیط زیست و محدود شدن دسترسی به آب و … هستیم و باید این مسائل را نه به معنای نگران کردن مردم بلکه برای جلب توجه، آگاه‌سازی و آموزش و فرهنگ‌سازی اطلاع‌رسانی کنیم.

هشدار نارنجی هواشناسی برای ۳ استان

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی وزش باد گاهی شدید شمال شرقی، جنوب شرقی با حداکثر سرعت ۱۴ متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج در سواحل ۱/۵ متر و دور از سواحل تا ۲ متر در استان‌های خوزستان و بوشهر در شمال و مرکز خلیج فارس پیش بینی می‌شود.

احتمال غرق شدن شناگران و شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی وجود دارد. به هموطنان در این استان‌ها توصیه می‌شود از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، محدودیت در سفرهای دریایی با شناور سبک، محدودیت در فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی بویژه در فراساحل خود داری نمایند.

دیدگاه خود را ارسال کنید