ارز رمز| استخراج ارز رمز

ارز رمزها در این استان ها بیشتر استخراج شدند

آذربایجان‌شرقی، تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی بیشترین و هرمزگان، یزد، کهگیلویه‌وبویراحمد، قم و اردبیل کمترین سهم را در استخراج غیرمجاز رمزارز داشته‌اند

ارز رمزها در این استان ها بیشتر استخراج شدند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 طبق اعلام وزارت نیرو، بهار امسال ۲هزار مگاوات رمزارز غیرمجاز استخراج شده که معادل یا حتی بیش از مجموع مصرف سالانه در کلانشهرهای مشهد، اصفهان و تبریز است و برای تامین این میزان باید ۳نیروگاه جدید ساخته شود. بررسی‌های نشان می‌دهد حدود ۲۰درصد کسری برق در تابستان امسال ناشی از فعالیت مراکز استخراج رمز‌ارز بوده است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰درصد کسری پیش‌بینی شده برای گاز در کل کشور در زمستان امسال نیز ناشی از فعالیت استخراج غیرمجاز رمز‌ارز باشد.

در چند سال گذشته و با بالاگرفتن تب استخراج رمزارزها، همیشه استان‌های صنعتی بالاترین آمار را در زمینه استخراج غیرقانونی رمزارز داشته‌اند. آمار منتشر شده از سوی شرکت توانیر نشان می‌دهد، آذربایجان‌شرقی، تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی بیشترین سهم را در استخراج غیرقانونی رمزارز به‌خود اختصاص داده‌اند؛‌ عاملی که به اعتقاد کارشناسان ارتباط مستقیمی با زیرساخت‌های صنعتی دارد. هرمزگان، یزد، کهگیلویه‌وبویراحمد، قم و اردبیل در این بازه زمانی هیچ کشفی در زمینه استخراج رمزارز نداشته‌اند و آمارشان در این حوزه صفردرصد است. از ۲۲آبان تا ۱۲ آذر امسال ۷۲مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز با ۸۲۷دستگاه و ظرفیت ۱۷۳۲کیلووات کشف شد تا آمار کلی کشف ماینرها به ۵۸۶۱مرکز با ۲۲۲٫۶۵۲دستگاه با ۶۲۴٫۶۴۵کیلووات برسد. ارزان بودن برق واحدهای صنعتی، رکود واحدهای صنعتی و زیرساخت‌های صنعتی زمینه استخراج بیت‌کوین را با برق یارانه‌ای واحدهای راکد در برخی استان‌ها بیشتر فراهم کرده است.

ارز رمز

آمارها نشان می‌دهد میزان مصرف برق ماینرهای (دستگاه‌های استخراج رمزارز) قانونی ۲۰۹مگاوات و میزان مصرف برق ماینرهای غیرقانونی ۲هزار مگاوات است. رئیس هیأت‌مدیره انجمن بلاکچین با بیان اینکه ۵۰مرکز به‌صورت مجاز در سراسر کشور به استخراج رمزارز اشتغال دارند می‌گوید: رفسنجان در استان کرمان و ماکو در استان آذربایجان غربی بیشترین فعالیت را در این زمینه دارند.

امید علوی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰مرکز ماینینگ (فعالیت استخراج رمزارز) نیز درخواست پروانه داده‌اند، می‌افزاید: بعد از قانونی شدن ماینینگ در کشور از ۲سال پیش افراد متقاضی در سامانه بهین‌یاب در وزارت صمت ثبت‌نام می‌کردند و بعد از دریافت مجوز، برای دریافت انشعاب برق ماینینگ با قیمت حدود ۱۲برابر برق صنعتی به وزارت نیرو مراجعه و بعد از آن دستگاه‌های مورد نظر را خریداری و وارد می‌کردند. اما از خرداد سال گذشته با دستور رئیس‌جمهوری سامانه بهین‌یاب بسته شد و به همین دلیل ۲۰۰مرکز درخواست‌کننده هم‌اکنون هیچ فعالیتی ندارند و بلاتکلیف مانده‌اند.

وی با بیان اینکه سامانه بهین‌یاب قرار بود اول مهر امسال باز شود اما این اتفاق نیفتاد، توضیح می‌دهد: در ایران از سال۹۵ ماینینگ شروع و سال۹۸ قانونگذاری شد. آن زمان ما حدود ۳۰۰-۲۰۰ مگابایت ماینینگ غیرقانونی داشتیم و بعد از قانونی شدن، ماینینگ قانونی ما همچنان ۲۰۹مگاوات، اما ماینینگ غیرقانونی ۲هزار مگاوات است.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن بلاکچین فعالیت غیرمجاز استخراج رمزارز را صددرصد آسیب زننده می‌داند و می‌گوید: مواردی که براساس کشف اعلام می‌شود ماینینگ در مراکز صنعتی است چون هم ظرفیت برق و هم کنتورهای هوشمندی دارند که توانیر براساس رفتار مصرف آنها را کشف می‌کند، اما حجم گسترده ماینینگ غیرقانونی در منازل شخصی انجام می‌شود که شرکت توانیر از آن خبر دارد، اما امکان کشف و برخورد با آن وجود ندارد.

علوی تأکید می‌کند استخراج رمزارزها یک کسب‌وکار نو و ترند است و دولت‌ها باید بسترسازی، ایجاد قوانین مناسب و نظارت درست بر این فعالیت را در دستور کار قرار دهند.

دیدگاه خود را ارسال کنید