یارانه نقدی

واریز دو یارانه نقدی در هفته آینده برای مردم | یارانه ماه رمضان چقدر است؟

در هفته آینده امسال واریز یک یارانه قطعی است و احتمال واریز یارانه ماه رمضان نیز وجود دارد.

واریز دو یارانه نقدی در هفته آینده برای مردم | یارانه ماه رمضان چقدر است؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی چند سالی است که پرداخت می شود. یارانه نقدی به همه افراد تعلق نمی گیرد. یارانه نقدی مبلغ چندانی ندارد. یارانه نقدی قرار است افزایشی شود. یارانه نقدی با تغییرات جدید مواجه شده است.

یارانه نقدی

جزئیات جدید یارانه نقدی ماه رمضان

در ابتدای هفته آینده یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی به حساب یارانه بگیران واریز می‌‎شود، همچنین احتمال واریز یارانه ماه رمضان وجود دارد.

در هفته آینده امسال واریز یک یارانه قطعی است و احتمال واریز یارانه ماه رمضان نیز وجود دارد.

یارانه‌ای که در ابتدای هفته آینده به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، یارانه نقدی است. مبلغ این یارانه از ابتدا تاکنون تغییری نکرده و همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر نفر است.

قاعدتا باید در ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ فروردین ماه صد و سی‌ و چهارمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار حدود ۷۸ میلیون نفر واریز شود.

همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع‌رسانی‌های قبلی، این ماه بیست و دومین قسط از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

احتمال واریز یارانه ماه رمضان

یارانه دیگری که احتمالا در هفته آینده واریز شود، یارانه مخصوص ماه رمضان است.

پیگیری‌ها از سازمان‌های مرتبط با واریز یارانه‌ها نشان می‌دهد که دولت قصد دارد همانند سال قبل، در ماه رمضان امسال نیز یارانه مخصوص این ماه را پرداخت کند.

به نظر می‌رسد جزئیات پرداخت یارانه ماه رمضان، یعنی مبلغ یارانه، تعداد یارانه بگیران و شرایط مشمولان در مراحل پایانی است. در واقع دولت در پله آخر نهایی کردن واریز این یارانه قرار دارد و احتمالا جزئیات کامل آن به زودی منتشر می‌شود.

بیشترین احتمالات درباره مبلغ یارانه ماه رمضان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است.

در سال گذشته ۶۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر معیشتی، معادل یک یارانه معیشتی دیگر را به‌عنوان یارانه زمضان دریافت کردند. یعنی خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان گرفتند.

اگر همان یارانه پارسال برای امسال نیز تکرار شود، مبلغ یارانه بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است. اما اگر قرار باشد مبلغ یارانه ۱۵۰ هزار تومانی واریز شود، احتمالا تعداد یارانه بگیران کمتر از ۶۰ میلیون نفر تعیین شود.

پیگیری‌های نشان می‌دهد که دولت قصد دارد همانند سال‌ گذشته در ماه رمضان امسال نیز به گروهی از خانوارها یارانه پرداخت کند.

تا پایان ماه رمضان دو یارانه طبق روال ماه‌های قبل واریز می‌شود. اولین واریزی یارانه نقدی فروردین ماه است.

علاوه بر این دو یارانه، احتمال واریز یارانه مخصوص ماه رمضان نیز وچود داشت که پیگیری‌های تجارت‌نیوز این موضوع را تایید می‌کند. پیگیری‌ها از سازمان‌های مرتبط با واریز یارانه‌ها نشان می‌دهد که دولت قصد دارد همانند سال قبل، در ماه رمضان امسال نیز یارانه مخصوص این ماه را پرداخت کند.

به نظر می‌رسد جزئیات پرداخت یارانه ماه رمضان، یعنی مبلغ یارانه، تعداد یارانه بگیران و شرایط مشمولان در مراحل پایانی است. در واقع دولت در پله آخر نهایی کردن واریز این یارانه قرار دارد و احتمالا جزئیات کامل آن به زودی منتشر می‌شود.

در سال گذشته نیز بسته حمایت معیشتی ویژه ماه رمضان در روز عید فطر به حساب ۶۰ میلیون نفر از افراد واجد شرایط واریز ‌شد. اما از آنجایی که دولت در روزهای ابتدایی ماه رمضان برای واریز یارانه مخصوص این ماه تصمیم گرفته است، احتمالا قبل از عید فطر واریز می‌شود.

یارانه ماه رمضان جدای از یارانه نقدی و معیشتی بنزین است. یعنی یارانه بگیران هم دو یارانه را طبق روال ماه‌های گذشته دریافت می‌کنند و هم گروهی از آنها یارانه ماه رمضان می‌گیرند.

مشمولان چه کسانی هستند؟

در خصوص مشمولان گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد، اما به احتمال خیلی زیاد مشمولان یارانه ماه رمضان جزو کسانی هستند که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند.

دولت در چند ماه گذشته به مناسبت‌های ۲۲ بهمن ماه و عید نوروز به چند دهک اول یارانه نقدی پرداخت کرد.

یارانه ۲۲ بهمن ماه به حدود ۳۲ میلیون نفر رسید. یارانه عید نوروز نیز به حساب سرپرستان بیش از ۱۲ میلیون خانوار پرداخت شد. این افراد کسانی بودند که سهام عدالت نداشتند و سودی نگرفتند. بنابراین یارانه بگیران در ماه رمضان نیز از بین این گروه‌ها انتخاب می‌شوند.

یارانه ۲۲ بهمن ماه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و مبلغ یارانه عید نوروز ۱۵۰ هزار تومان بود. بنابراین مبلغ یارانه ماه رمضان نیز احتمالا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای هر نفر باشد.

 در مطالعات انجام‌شده براساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان، ۹۳درصد خانوارهای ایرانی نفر یارانه‌بگیر هستند که از این میزان، ۳۵درصد فقیر، ۵۷درصد جزو طبقه متوسط و ۸درصد از طبقه برخوردار و ثروتمند محسوب می‌شوند.

ساختار و مناسبات ۷درصد از کل خانوارهای ایرانی که یارانه نقدی نمی‌گیرند، در نقطه کور این پایگاه اطلاعاتی قرار دارد و عملا وارد فرایند دهک‌بندی نمی‌شود.

به گزارش همشهری، بررسی آماری معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد جمعیت کل خانوارهای یارانه‌بگیر ۷۷.۴میلیون نفر بوده که از این میزان ۲۷میلیون و ۱۰۳هزار نفر در فقر به‌سرمی‌برند.

دهک‌بندی با اطلاعات اقتصادی

در گزارش معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار، تمام خانوارهای یارانه‌بگیر ایرانی براساس اطلاعات اقتصادی، درآمدی و شغلی به ۳دسته کلی شامل خانوارهای فقیر، متوسط و برخوردار تقسیم شده‌اند و در هر دسته نیز به فراخور وضعیت شغلی و درآمدی خانوارها، زیردسته‌های دیگری اضافه شده است. براساس معیارهای دهک‌بندی خانوارها، ۹.۳میلیون خانوار فقیر شناسایی شده‌اند که ۲.۸میلیون خانوار معادل ۳۰درصد کل خانوارهای فقیر تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و ۶.۶میلیون خانوار معادل ۷۰درصد کل خانوارهای فقیر فاقد پوشش حمایتی محسوب می‌شوند و باید به‌عنوان اولویت در طرح پوشش بیمه همگانی، حمایت از کودکان دارای سوءتغذیه، طرح اشتغال عمومی و حمایت نقدی و اعتباری قرار گیرند.

۵گروه با درآمد متوسط

با دسته‌بندی خانوارها، براساس اطلاعات اقتصادی، در مجموع ۱۳.۹میلیون خانوار یارانه‌بگیر معادل ۵۷درصد کل خانوارهای یارانه‌بگیر در قالب طبقه متوسط قرار می‌گیرند و این خانوارها براساس اطلاعات اقتصادی، درآمد و شغلی به ۵دسته کلی تقسیم می‌شوند.

دسته نخست، شامل کارکنان و مستمری‌بگیران دولت است که ۲.۲میلیون خانوار معادل ۱۵.۸درصد کل خانوارهای متوسط را دربرمی‌گیرد. طبق آمار، ۶۴درصد این خانوارها دارای خودرو بوده و ۹۱درصد آنها نیز سهام عدالت دارند. این در حالی است که به‌طور میانگین فقط ۲۴درصد خانوارهای فقیر دارای خودرو هستند و ضریب بهره‌مندی آنها به سهام عدالت نیز از ۸۲.۵درصد فراتر نمی‌رود.

دسته دوم، کارگران و مشاغل خصوصی را شامل می‌شود و ۶میلیون خانوار معادل ۴۳.۳درصد کل خانوارهای متوسط در این دسته قرار می‌گیرند. براساس آمارها، به‌طور میانگین ۶۶درصد خانوارها در این دسته دارای خودرو هستند و ۷۰درصد آنها نیز سهام عدالت دارند.

در دسته سوم، بازنشستگان غیردولتی قرار می‌گیرند که ۲.۴میلیون خانوار معادل ۱۷.۳درصد کل خانوارهای متوسط را شامل می‌شود. براساس آمار، ۴۶درصد این خانوارها نیز دارای خودرو هستند و ۷۲درصد آنها سهام عدالت گرفته‌اند.

دسته چهارم به خانوارهای فاقد درآمد ثابت(یعنی هیچ عضو بیمه‌پردازی ندارند) اختصاص دارد و ۳میلیون خانوار، معادل ۲۱.۷درصد از کل خانوارهای متوسط را شامل می‌شود. این خانوارها به‌طور میانگین ۷۵درصد دارای خودرو هستند و ۶۷درصد آنها سهام عدالت گرفته‌اند. از نکات قابل‌توجه این است که این خانوارها با وجود اینکه امنیت شغلی و پوشش بیمه‌ای کمتری دارند و به‌شدت تحت‌تأثیر شوک‌های اقتصادی قرار می‌گیرند، باز هم به نسبت ۳دسته اول یعنی «کارکنان و مستمری‌بگیران دولت، «کارگران و مشاغل خصوصی» و «بازنشستگان غیردولتی» شرایط اقتصادی و معیشتی بهتری را تجربه می‌کنند و میانگین دهک درآمدی آنها ۷.۲۷ است. درحالی‌که میانگین درآمدی کارکنان و مستمری‌بگیران دولت ۷.۰۱، کارگران ۶.۲۶ و بازنشستگان ۵.۶۵ برآورد می‌شود.

دهک برخوردار و صدک میلیاردر

در دسته‌بندی‌های معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار، خانوارهای یارانه‌بگیر برخوردار که عمدتا در دهک دهم درآمدی قرار می‌گیرند، در ۲دسته کارمند دولت و غیرکارمند دولت مشخص شده‌اند. این دو دسته با جمعیت ۵.۸میلیون نفری، ۸درصد خانوارهای کشور را شامل می‌شوند و بیش از ۹۸درصد آنها دارای خودرو هستند. نکته جالب اینکه در این دسته‌بندی، ۹۱درصد خانوارهای برخوردار کارمند دولت سهام عدالت دارند درحالی‌که فقط ۶۱درصد از خانوارهای برخوردار غیرکارمند سهام عدالت گرفته‌اند.  

نکته دیگر اینکه خانوارهای برخوردار کارمند و غیرکارمند، گرچه از منظر معیارهای اقتصادی به‌عنوان ۱۰درصد جمعیتی که بیشترین برخورداری را دارند، در دهک دهم قرار گرفته‌اند؛ اما فقط بخش کمی از آنها در جرگه خانوارهای پولدار و به ‌اصطلاح میلیاردر قرار می‌گیرند که به تعبیر احمد می‌دری، معاون پیشین وزیر کار، باید آنها را صدک ثروتمند لقب داد.  

البته طبق اعلام معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار، در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان باوجوداینکه اطلاعات همه افراد دارای کدملی ثبت شده، همچنان به لحاظ ساختار خانواده، فقط اطلاعات ساختار خانوارهایی که یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی را دریافت می‌کنند، مشخص است و عملا ساختار و مناسبات ۷درصد از کل خانوارهای ایرانی که یارانه نقدی نمی‌گیرند در نقطه کور این پایگاه اطلاعاتی قرار دارد و بدون وارد کردن این افراد به محاسبات دهک‌بندی، نمی‌توان ساختار درست و کارشناسی برای اجرای سیاست‌های حوزه رفاه ایجاد کرد.

یارانه نقدی ماه رمضان، شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ، به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

این در حالی است که بیست و دومین قسط وام یک میلیون تومانی کرونا به مبلغ ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان از سرجمع یارانه خانوار کسر خواهد شد.

یکصد و سی و چهارمین مرحله از یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی مربوط به فروردین (ماه رمضان) ، همراه با افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

گفتنی است، در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، دولت تصمیم گرفت در کنار حمایت از بنگاه های اقتصادی و افراد آسیب دیده، وام یک میلیون تومانی به حساب تمامی ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر واریز کند.

با این تصمیم دولت در مجموع ۲۳ هزار میلیارد تومان وام به حساب یارانه بگیران واریز شد.

سازمان هدفمندی یارانه ها مقرر کرد اقساط تسهیلات یک میلیون تومانی از یارانه افراد کسر شود.

آغاز کسر اقساط این تسهیلات از تیرماه ۱۳۹۹ بود و فروردین ماه بیست و دومین قسط کسر خواهد شد.

کسر بیست و دومین قسط وام کرونا از یارانه بگیران

گفتنی است؛ مقرر شده هر ماه مبلغ ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان از سرجمع یارانه هر خانوار کسر شود.

مدت زمان بازپرداخت تسهیلات کرونایی نیز ۳۰ ماه در نظر گرفته شده است.

براساس برنامه ریزش صورت گرفته در روز چهارشنبه ۱۰ فروردین ماه یارانه معیشتی بنزین به حساب سرپرستان خانوار حدود ۶۰ میلیون نفر واریز شود. این یارانه در ساعت ۲۴ پرداخت می‌شود.

همانند دوره‌های قبل، مبلغ یارانه بنزین خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌ نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌ نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

در این گزارش به بررسی دو راهکار دولت برای جبران ارز ترجیحی یعنی یارانه نقدی و یارانه کالایی پرداخته شده است.

طی هفته‌های اخیر، بحث تخصیص ارز کالا‌های اساسی به موضوعی مهم در مباحث اقتصادی دولت و مجلس تبدیل و در نهایت تصمیم حذف ارز کالا‌های اساسی از سوی مجلس به دولت واگذار شد. در این میان، دو راهکار به عنوان گزینه‌های بعد از حذف درنظر گرفته شده است؛ پرداخت یارانه نقدی و ارائه یارانه کالایی.

نکته حائز اهمیت این است که هر سیاست اقتصادی، دارای فواید و ضرر‌هایی است. از همین رو لازم است تا به هنگام اتخاذ تصمیم و کاهش تبعات آن، توجه جدی به مضرات راهکار‌ها صورت بگیرد. طبیعی است که سیاست‌های جایگزین باید حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوبتری را ایجاد کنند وگرنه عملا سیاستی شکست خورده‌اند.

در این خصوص با مهدی میرزائی کارشناس اقتصادی گفت و گو کردیم و پیامدهای دو راهکار جایگزینی دولت برای ارز ترجیحی را بررسی کردیم.

آقای میرزائی گفت: در مورد یارانه نقدی، تجربه تاریخی نشان می دهد که در اقتصاد ایران و به طور کلی اقتصاد‌های همراه با تورم مزمن و دو رقمی، اعطای این نوع یارانه در نهایت به ضرر اقشار محروم و متوسط تمام می‌شود.

هرچند که ممکن است به صورت مقطعی و کوتاه مدت، اندکی بهبود ایجاد کند، اما بعد از گذشت زمان، به علت بروز تورم، ارزش ریالی یارانه تخصیصی کاهش پیدا کرده و دولت‌ها اقدامی در راستای افزایش ریالی یارانه و حقظ قدرت خرید مردم انجام نمی دهند.

به عنوان مثال، یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی در برهه‌ای از زمان، معادل با خرید چند کیلو مرغ بود، اما امروز با این رقم، ۱.۵ کیلو مرغ هم به سختی می توان خرید. لذا از منظر پرداخت یارانه نقدی، تقریبا می توان گفت که گزینه نامناسبی است.

اعطای یارانه کالایی نسبت به نقدی نتیجه بهتری به دنبال دارد

به گفته او، اعطای یارانه کالایی شاید از برخی جهات، نسبت به یارانه نقدی بهتر باشد، اما دارای معایب جدی است. در اعطای این نوع یارانه، اولا مقدار مشخص نیست که مقدار سهمیه تخصیص داده شده به افراد، مکفی است یا خیر.

ثانیا بازه زمانی مورد حمایت نیز مشخص نیست. به عنوان یک تجربه تاریخی، در یک زمانی به توزیع کوپن اقدام می شد، اما رفته رفته این نوع توزیع کاهش پیدا کرد و حذف شد. لذا در این مورد هم مجددا تصمیمی به زیان معیشت مردم اتخاذ می شود.

ثالثا این روش، در بسیاری از موارد منجر به تشکیل صف خواهد شد و هنوز معلوم نیست که مکانیسم توزیع در مورد یارانه کالایی به چه نحو خواهد بود.

آقای میرزائی گفت: ایران، کشوری غنی و مملو از استعداد‌های انسانی و غیرانسانی است. سرمایه‌های عظیم، منابع طبیعی ارزشمند از جمله مولفه‌هایی هستند که نشان می دهند ایران، دارای پتانسیل فراوانی برای رشد و پیشرفت است.

با توجه به این پتانسیل ها، ایران به طور بالقوه شرایط لازم برای قرارگیری در زمره اقتصاد‌های بزرگ و همراه با رفاه عادلانه برای اقشار مختلف مردم را دارد.

او گفت: تا زمانی که مسائل اصلی کشور در حوزۀ نظام ارزی و نظام بانکی حل و فصل نشود، اتخاذ این قبیل سیاست‌ها در نهایت به ضرر عمده اقشار مردم تمام می شود.

اقتصاد کشور هم اکنون با فقدان نظام جامع ارزی مواجه است؛ به نحوی که با جهش‌های مکرر ارزی ناشی از سفته بازی و رفتار‌های سودجویانه برخی صادرکنندگان و سفته بازان، هر سال شاهد بروز تورم شدید و کاهش توان معیشتی مردم هستیم.

در چنین فضایی، صحبت کردن از پرداخت یارانه نقدی و کالایی چندان ثمربخش نیست و حتی پرداختن به ارز کالا‌های اساسی، اولویت اصلی اقتصاد ایران نیست.

در کنار نظام جامع ارزی، رسیدگی به بحث نظام بانکی نیز از اولویت جدی برخوردار است تا زمینه بروز تورم و کاهش قدرت خرید مردم، برچیده شود.

لازم است تا سیاست‌هایی اتخاذ شود که به صورت پایدار و مداوم، رشد رفاه عمومی را به همراه آورد، نه اینکه در نهایت به ضرر مردم و به نفع تعداد اندکی از فعالان اقتصادی تمام شود.

در ادامه اخبار ضدونقیض یارانه‌ای، روز گذشته یکی از نمایندگان وعده افزایش سه برابری یارانه‌ها را داده بود.

چه کسانی منتظر یارانه ۵۴۶ هزار تومانی باشند؟

سال گذشته در حوزه‌های زیادی شاهد اخبار ضد و نقیض از سوی دولت و مجلس بودیم که یکی از مهم‌ترین آنها هم یارانه‌ها بود که چه در بحث حذف ارز ترجیحی و چه در مورد یارانه‌های جدید جایگزین خبرهای متناقض زیادی شنیدیم. خبرهای متناقضی که هنوز یک هفته از سال جدید نگذشته ادامه دارند.

برای ورود به موضوع شاید بهتر باشد به کمی عقب‌تر برگردیم. اواخر پاییز سال گذشته که حذف ارز ترجیحی تا دی ماه در صد اخبار قرار داشت و گفته می‌شد به محض حذف ارز ترجیحی، یارانه‌ای جدید پرداخت خواهد شد. در آن زمان آنقدر ادعاهای متناقض زیاد بود که کسی دقیقا نمی‌دانست چه اتفاقی قرار است بیفتد. مثلا معاون اقتصادی رئیس جمهور از یارانه جدید در دی ماه خبر داد و وزیر اقتصاد آن را تکذیب کرد. در نهایت نیز تا به امروز هیچ یارانه جدیدی پرداخت نشد.

بعد از آن بسیاری می‌گفتند در سال ١۴٠١ ارز ترجیحی حذف خواهد شد و در نتیجه یارانه جدید خواهیم داشت. قبل از عید بود که مجلس اعلام کرد یارانه پردرآمدها حذف خواهد شد و به جای آن خانواده‌هایی که سه فرزند تحت تکفل دارند و جز ۴دهک اول درآمدی هستند، یارانه سه برابری دریافت می‌کنند.

پس از آن چهارم فروردین ماه امسال، وزیر رفاه از افزایش یارانه‌های ٣دهک ابتدایی خبر داد. اما میزان این افزایش مشخص نبود و هیچ جزییات دقیقی نیز در این باره منتشر نشد و عبدالملکی تنها به وعده‌ای در مورد افزایش مبلغ یارانه‌ها کفایت کرد.

داستان یارانه‌ها در اینجا پایان نیافت و روز گذشته ابوترابی، نماینده مجلس از تقسیم کشور به ١٠دهک خبر داد. براین اساس به گفته او قرار است یارانه سه دهک پردرآمد حذف و به جای آن دهک‌های پایین، یارانه سه برابری دریافت کنند. در واقع باتوجه به گفته‌های ابوترابی، یک خانواده ۴نفره یارانه ۵۴۶هزار تومانی دریافت خواهد کرد؛ البته اگر مقصود یارانه نقدی باشد.

با همه آنچه گفته شد، هنوز هم مشخص نیست که بالاخره تصمیم چیست؟ چه گروهی یارانه می‌گیرند؟ یارانه چه گروهی حذف می‌شود؟ مبلغ یارانه چقدر است؟  منبع آن کجاست؟  و بازهم باید منتظر ماند و دید دولت و مجلس در این جدل‌ها و تناقضات چه تصمیمی خواهد گرفت!

نماینده مجلس از سه برابر شدن یارانه دهک های پایین درآمدی خبر داد، با احتساب ۳ برابر شدن یارانه ۴۵.۵ هزار تومانی یارانه سه دهک پایین درآمدی ۱۳۶.۵ هزار تومان خواهد بود.

یک نماینده مجلس گفت: بزرگ‌ترین اتفاقی که مجلس قرار است انجام دهد، این است که، کشور به ده دهک تقسیم میشود. خانواده‌های سه دهک پولدار حذف می شود، در عوض دهک‌های پایین جامعه یارانه هایشان سه برابر می‌شود. 

همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان‌ بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، گفت: در سال آینده کشور به ۱۰ دهک تقسیم می‌شود. خانواده‌های سه دهک پولدار حذف می‌شود، در عوض دهک‌های پایین جامعه یارانه‌های‌شان سه برابر می‌شود.

ابوالفضل ابوترابی،  در رابطه با مهم‌ترین اتفاق سیاسی سال ۱۴۰۰ گفت: سال ۱۴۰۰ باید به دو قسمت تقسیم شود، یک قسمت آن دوره روحانی است که من اتفاق خاصی نمی‌بینم و تکرار همان ۷ سال و نیم قبل بود. قسمت دیگر سال اما تحولی است که با آمدن دولت جدید انجام شد. البته تحولات فوق العاده و عالی بود. یعنی در شش ماهه دوم سال که دولت مردمی رئیسی آمد ما شاهد تحول و تغییر در سیاست‌های خارجی کشور شدیم. به طور مثال ما سال‌ها منتظر بودیم که عضو سازمان همکاری‌های شانگ های شویم، که از لحاظ امنیتی و اقتصادی اهمیت فوق العاده‌ای برای ما داشت. قبل از این ما را به این سازمان راه نمی‌دادند. اما با آمدن رئیسی به این اجلاس دعوت شدیم.

وی ادامه داد: در متن دعوتنامه ترکمنستان کلماتی را با رغبت نوشته بودند، ترکمن‌ها کلمه‌ای دارند به نام «خاکسار» یعنی کسی که قهرمان و پهلوان و مردمی است. در دعوتنامه رئیسی کلمه خاکسار را آورده‌ بودند. یعنی از دید ما شما یک قهرمان و پهلوان دوست داشتنی مثل شهید سلیمانی هستید. این‌ موضوع برای من بسیار جالب بود، با پیوستن به شانگ‌های ما اولین گام در سیاست خارجی را محکم برداشتیم. با ترکمنستان که سال‌ها در سر گاز مشکل داشتیم، این مشکل حل و در تاریخ۱۰/۱۰/۱۴۰۰ در اوج سرما که اگر ترکمنستان به ما گاز نمی‌داد، دچار مشکل می‌شدیم اما انجام شد.

ابوترابی افزود: به علاوه سفر اخیر رئیسی به قطر و رفتار با همسایگان مثل آذربایجان، تاجیکستان و دیگر کشورهای دنیا بسیار عالی بود. چرا که ما حدود ۸۰ درصد تجارت‌مان با کشورهای همسایه است، در نتیجه کار زیبایی که در دوره روحانی مغفول مانده بود و توجهی به آن نمی‌شد، همسایه ها بودند. در زمان رئیسی این اتفاقات مبارک در سیاست خارجی افتاد و برای همین توانستیم شش ماهه دوم سال صادرات عالی به افغانستان و عراق و دیگر کشورهای همسایه داشته باشیم.

نماینده مردم نجف در مورد شاخص‌ترین اقدام مجلس در ۱۴۰۰ نیز خاطرنشان کرد: یک قانونگذاری و یک اجرا داریم. همان طور که رهبری طبق قانون فرمودند؛ نمایندگان در کارهای اجرایی دخالت نکنند، مجلس باید قانون‌گذاری کند. در اجرا نمی تواند دخالت کند. پس ما باید قانون‌گذاری را با اجرا جدا کنیم و نمره متفاوت بدهیم. اولین نکته این که مجلس در سال ۱۴۰۰ مصوبات بسیار خوبی داشت. به طور مثال مالیات بر خانه های خالی، اقدام ملی جهش تولید مسکن برای الزام دولت به تولید یک میلیون مسکن با وام ۴۵۰ میلیون تومانی بانکی، مالیات از ماشین های لوکس و خانههای گران‌قیمت و اقشاری که مالیات نمیدادند، این‌ها اتفاقات مبارکی بود که مجلس در ۱۴۰۰ انجام داد. 

پایداری تولید در سایه تبلور خود باوری تعمیرات اساسی مطمئن محقق می‌شود

وی افزود: در سال آینده نیز بزرگ‌ترین اتفاقی که مجلس قرار است انجام دهد، این است که، کشور به ده دهک تقسیم می‌شود. خانواده‌های سه دهک پولدار حذف می شود، در عوض دهک‌های پایین جامعه یارانه هایشان سه برابر می‌شود. این اختلاف و شکاف طبقاتی که طبق آمار مراکز بین الملل در دولت قبل ایجاد شده بود، در دولت سیزدهم امید داریم به حداقل برسانیم.

این نماینده مجلس در مورد این که چه چشم اندازی برای سال جدید در پیش روی دولت و مجلس است، اظهار داشت: چشم انداز را با اتحاد مجلس و دولت در موضوع ارز ترجیحی که دیدید، مجلس دست دولت را در ارز ترجیحی باز گذاشت، من بسیار امیدوارم. سیاست خارجی ما عزتمندانه و توام با دستاوردهای اقتصادی در کشورهای همسایه شد. این می تواند صادرات ما تولید و رونق ببخشد. و باعث ارز آوری به داخل کشور شود. این فرآیند مبارزه با فساد که ما در سه قوه مشاهده می‌کنیم، همگان را به آینده کشور امیدوار کرده است. سال آینده رشد اقتصادی ما ۸ درصد خواهد بود. اگر تلاش بیشتری کنیم می‌توانیم رشد اقتصادی ۸ درصد را ببینیم که مانند کشور چین شده و از این رکورد خارج شویم.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش یارانه ۳ دهک اول درآمدی در سال ۱۴۰۱ خبر داده است.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

وی که با دانشجو گفتگو می‌کرد در پاسخ به این سوال که این یارانه چند درصد افزایش می‌یابد گفت: ما در حال مذاکره با مجلس هستیم اجازه بدهید خروجی حاصل شود اطلاع رسانی می‌شود.

«ابوالفضل ابوترابی»، نماینده مردم نجف آباد و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، در رابطه با مهم‌ترین اتفاق سیاسی سال ۱۴۰۰ گفت: سال ۱۴۰۰ باید به دو قسمت تقسیم شود، یک قسمت آن دوره آقای روحانی است که من اتفاق خاصی نمی‌بینم و تکرار همان ۷ سال و نیم قبل بود.

قسمت دیگر سال اما تحولی است که با آمدن دولت جدید انجام شد. البته تحولات فوق العاده و عالی بود. یعنی در شش ماهه دوم سال که دولت مردمی آیت الله رئیسی آمد ما شاهد تحول و تغییر در سیاست‌های خارجی کشور شدیم. به طور مثال ما سال‌ها منتظر بودیم که عضو سازمان همکاری‌های شانگ های شویم، که از لحاظ امنیتی و اقتصادی اهمیت فوق العاده‌ای برای ما داشت. قبل از این ما را به این سازمان راه نمی‌دادند. اما با آمدن آیت الله رئیسی به این اجلاس دعوت شدیم.

وی ادامه داد: در متن دعوتنامه ترکمنستان کلماتی را با رغبت نوشته بودند، ترکمن‌ها کلمه‌ای دارند به نام «خاکسار» یعنی کسی که قهرمان و پهلوان و مردمی است. در دعوتنامه آیت الله رئیسی کلمه خاکسار را آورده‌ بودند. یعنی از دید ما شما یک قهرمان و پهلوان دوست داشتنی مثل شهید سلیمانی هستید. این‌ موضوع برای من بسیار جالب بود، با پیوستن به شانگ‌های ما اولین گام در سیاست خارجی را محکم برداشتیم. با ترکمنستان که سال‌ها‌‌ در سر گاز مشکل داشتیم، این مشکل حل و در تاریخ۱۰/۱۰/۱۴۰۰ در اوج سرما که اگر ترکمنستان به ما گاز نمی‌داد، دچار مشکل می‌شدیم اما انجام شد.

ابوترابی افزود: به علاوه سفر اخیر آیت الله رئیسی به قطر و رفتار با همسایگان مثل آذربایجان، تاجیکستان و دیگر کشورهای دنیا بسیار عالی بود. چرا که ما حدود ۸۰ درصد تجارت‌مان با کشورهای همسایه است، در نتیجه کار زیبایی که در دوره آقای روحانی مغفول مانده بود و توجهی به آن نمی‌شد، همسایه ها بودند. در زمان آیت الله رئیسی این اتفاقات مبارک در سیاست خارجی افتاد و برای همین توانستیم شش ماهه دوم سال صادرات عالی به افغانستان و عراق و دیگر کشورهای همسایه داشته باشیم.

نماینده مردم نجف در مورد شاخص‌ترین اقدام مجلس در ۱۴۰۰ نیز خاطرنشان کرد: یک قانونگذاری و یک اجرا داریم. همان طور که مقام معظم رهبری طبق قانون فرمودند؛ نمایندگان در کارهای اجرایی دخالت نکنند، مجلس باید قانون‌گذاری کند. در اجرا نمی تواند دخالت کند. پس ما باید قانون‌گذاری را با اجرا جدا کنیم و نمره متفاوت بدهیم. اولین نکته این که مجلس در سال ۱۴۰۰ مصوبات بسیار خوبی داشت. به طور مثال مالیات بر خانه های خالی، اقدام ملی جهش تولید مسکن برای الزام دولت به تولید یک میلیون مسکن با وام ۴۵۰ میلیون تومانی بانکی، مالیات از ماشین های لوکس و خانههای گران‌قیمت و اقشاری که مالیات نمیدادند، این‌ها اتفاقات مبارکی بود که مجلس در ۱۴۰۰ انجام داد.

وی افزود: در سال آینده نیز بزرگ‌ترین اتفاقی که مجلس قرار است انجام دهد، این است که، کشور به ده دهک تقسیم میشود. خانوادههای سه دهک پولدار حذف می شود، در عوض دهک‌های پایین جامعه یارانه هایشان سه برابر میشود. و این اختلاف و شکاف طبقاتی که طبق آمار مراکز بین الملل در دولت قبل ایجاد شده بود، در دولت سیزدهم امید داریم به حداقل برسانیم.

این نماینده مجلس در مورد این که چه چشم اندازی برای سال جدید در پیش روی دولت و مجلس است، اظهار داشت: چشم انداز را با اتحاد مجلس و دولت در موضوع ارز ترجیحی که دیدید، مجلس دست دولت را در ارز ترجیحی باز گذاشت، من بسیار امیدوارم. سیاست خارجی ما عزتمندانه و توام با دستاوردهای اقتصادی در کشورهای همسایه شد. این می تواند صادرات ما تولید و رونق ببخشد. و باعث ارز آوری به داخل کشور شود. این فرآیند مبارزه با فساد که ما در سه قوه مشاهده می‌کنیم، همگان را به آینده کشور امیدوار کرده است. سال آینده رشد اقتصادی ما ۸ درصد خواهد بود. اگر تلاش بیشتری کنیم میتوانیم رشد اقتصادی ۸ درصد را ببینیم که مانند کشور چین شده و از این رکورد خارج شویم.

عضو کمیسیون امور داخلی گفت: بنده نیز به نوبه خودم سال جدید را تبریک میگویم. انشاءالله سالی توام با سلامتی و برکت باشد و دستاوردهای خوبی برای مردم و نظام داشته باشد.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان‌ بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

افزایش یارانه ۳ دهک اول درآمدی در سال ۱۴۰۱

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش یارانه 3 دهک اول درآمدی در سال 1401 خبر داده است.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان‌ بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

وی که با دانشجو گفتگو می کرد در پاسخ به این سوال که این یارانه چند درصد افزایش می‌یابد گفت: ما در حال مذاکره با مجلس هستیم اجازه بدهید خروجی حاصل شود اطلاع رسانی می شود

 رئیسی ساعت ۲۴ امشب ۲۵ اسفند ماه یارانه نوروز واریز می‌شود. کمک معیشتی ۱۵۰ هزار تومانی کمک معیشتی عید نوروز است.

رئیس جمهور در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر، یارانه حمایت معیشتی عید باستانی نوروز به مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال به ازای هر یک از اعضای خانواده به حساب سرپرستان ۱۲ میلیون ۳۵۸هزار سرپرست خانوار واریز می شود.

مشمولان یارانه معیشتی نوروز،‌ غالبا از دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور هستند که به هر دلیلی از دریافت سهام عدالت جا افتاده اند.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود.مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان خانوارها خواهد بود.

برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، بیست و یکمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو: طبق بند یک تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، مشترکانی که بالاتر از الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند، یارانه به آنها پرداخت نخواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت دست به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط نزند مجبور است که از بانک مرکزی استقراض کند لکن برخی‌ها معتقدند که اگر این استقراض صورت گیرد تورم سرسام آوری در کشور به وجود خواهد آمد.

تعداد یارانه‌بگیران ۷۸ میلیون نفر است و ابن یارانه به حساب سرپرستان خانوار این افراد واریز می‌شود. ۲۱ میلیون خانوارها از آنها در بهار سال قبل وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند که بیست و یکمین قسط آن در این ماه برداشت می‌شود. ۹ قسط دیگر باقی می‌ماند که تا آذر ماه سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.

همزمان با واریز یارانه نقدی از سوی دولت، سازمان تامین اجتماعی نیز باید آخرین حقوق امسال بازنشستگان را واریز کند. در سال گذشته واریز حقوق از ۱۵ اسفند شروع شد که به توجه به نیاز خانوارها برای خرید عید احتمالا امسال نیز زودتر از ماه‌های قبل واریز شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید