قیمت گوشت

گوشت ارزان شد | قیمت گوشت امروز 22 فروردین 1401

« علی اصغر ملکی» روز دوشنبه درخصوص قیمت اخیر گوشت گوسفندی در بازار افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی بدون دنبه ممتاز برای مغازه داران بین ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تومان و قیمت شقه با کیفیت پایین‌تر بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تومان تمام می‌شود که با احتساب ۱۰ درصد سود این محصول باید در نهایت با نرخ ۱۷۰ تا ۱۷۵ هزارتومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

گوشت ارزان شد | قیمت گوشت امروز 22 فروردین 1401
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت گوشت طی ماه های اخیر افزایشی شد. قیمت گوشت به دلیل افزایش تقاضا با نوسان همراه است. قیمت گوشت پس از کاهش و ممنوعیت وارادت در فاز گرانی رفت. قیمت گوشت قدرت خرید مردم را کاهش داد. قیمت گوشت علیرغم وعده های مسوولان کاهشی نشد.

قیمت گوشت

قیمت گوشت امروز 22 فروردین

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش بین ۱۰ تا ۱۵ هزارتومانی گوشت گوسفندی از امروز در بازار خبر داد و گفت: اکنون قیمت دام زنده به کیلویی ۶۵ تا ۷۰ هزارتومان برحسب کیفیت و مرغوبیت رسیده که روند کاهشی را در بازار نشان می دهد.

« علی اصغر ملکی» روز دوشنبه  درخصوص قیمت اخیر گوشت گوسفندی در بازار افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی بدون دنبه ممتاز برای مغازه داران بین ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تومان و قیمت شقه با کیفیت پایین‌تر بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تومان تمام می‌شود که با احتساب ۱۰ درصد سود این محصول باید در نهایت با نرخ ۱۷۰ تا ۱۷۵ هزارتومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی اظهار داشت: پیش از این در شب عید و ایام تعطیلی نوروز قیمت هر کیلوگرم دام زنده بین ۷۰ تا ۷۸ هزارتومان و هر کیلوگرم شقه بدون دنبه ۱۷۵ هزارتومان توسط مغازه داران خریداری می‌شد که با احتساب ۱۰ درصد سود با نرخ بیش از ۱۸۵ هزارتومان به دست مشتری می‌رسید.

وی درباره حضور مافیای گوشت و جلوگیری از کاهش قیمت این محصول گفت: محصولات پروتئینی به طور عمده گوشت قرمز تابع عرضه و تقاضا است، به طوری که تا هفته گذشته به دلیل تقاضای بالا قیمت این محصول بیش از ۱۸۵ هزار تومان بدست مردم می‌رسید، اما امروز به دلیل کاهش تقاضا این رقم نزدیک ۱۵ درصد کاهش یافته است. بنابراین مافیایی در بازار گوشت، قیمت‌ها را هدایت  نمی‌کند.

افزایش عرضه دام در اردیبهشت ماه

ملکی از تداوم کاهش قیمت گوشت قرمز به دلیل پایین بودن توان خرید مردم در هفته جاری خبر داد و افزود: علاوه بر کاهش قیمت گوشت به دلیل پایین بودن تقاضا، با شروع فصل گرما و  عرضه جمعیت دامی از اردیبهشت ماه و خردادماه امسال، شاهد روند تدریجی کاهش قیمت این محصول پروتئینی در بازار خواهیم شد و نباید در ماه‌های آینده التهابی در بازار گوشت داشته باشیم.

ورود تاثیرگذار شرکت پشتیبانی امور دام با عرضه گسترده گوشت قرمز

وی تصریح کرد: حضور شرکت پشتیبانی امور دام کشور در بازار و عرضه گوشت گوسفندی گرم شقه با قیمت ۱۱۶ هزارو ۹۰۰ تومان، گوشت گوسفندی منجمد با نرخ ۸۵ هزارتومان و گوشت گوساله منجمد با نرخ ۹۵ هزارتومان تاثیرگذار بوده که امیدواریم با ادامه این روند بازار این محصول به ثبات نسبی برسد.

تاثیر کاهش قیمت نهاده های دامی در قیمت تمام شده گوشت قرمز

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی یکی از عوامل افزایش قیمت گوشت قرمز را تامین نهاده‌های دامی و علوفه مورد نیاز با قیمت های بالا دانست و اظهار داشت: امروز قیمت هر کیلوگرم جو ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، کاه ۶ هزار تومان و یونجه ۷ هزار تومان بوده است که همین قیمت‌ها در افزایش قیمت دام زنده تاثیر دارند" بنابراین دامدار چاره‌ای جز عرضه دام با قیمت‌های فعلی ندارد.

ملکی از دولت و وزارت جهاد کشاورزی خواست برای تامین نهاده های مورد نیاز دامداران با قیمت‌های مناسب تدبیری اندیشیده شود تا با تولید دام زنده با قیمت‌های  مناسب، گوشت قرمز نیز با نرخ  های منصفانه به دست مردم برسد.

 

با اینکه قیمت گوشت گران است اما حتی تولید کنندگان هم از این وضعیت ناراضی‌اند و می‌گویند هیچ حاشیه سودی ندارند، گزارشات از استان‌های کشور حاکی از آن است که خیلی از آنها تعداد دام های خود را به دلیل فشاری که هزینه نهاده و خوراک به آنها تحمیل کرده کم کرده‌اند.

دامداران استان گلستان گفتند که خانوارهایی وجود داشت که ۱۰۰ راس گوسفند نگه می‌داشتند، برخی دامداری را تعطیل کرده و برخی تعداد دامشان را به حداقل رسانده‌اند تا بتوانند خوراک مورد نیاز را تامین کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی دلایل نارضایتی تولیدکننده و مصرف‌کننده گوشت قرمز پرداخت و تاکید کرد که «سیاستگذاری دستوری» نتیجه‌ای جز نارضایتی تولیدکننده و مصرف‌کننده به دنبال نداشته است؛ به‌گونه‌ای‌که از یکسو مصرف‌کننده هیچ‌گاه شاهد کاهش ملموس و پایدار قیمت گوشت قرمز نبوده و از سوی دیگر، تولیدکننده با شکاف هزینه تمام‌شده تولید و قیمت گوشت در بازار به‌دلیل کمبود نهاده دست به گریبان است.

در این گزارش همچنین عنوان شده است کاهش میزان بارندگی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و بروز خشکسالی فراگیر در کشور، با کاهش میزان تولیدات گیاهی مراتع و مزارع همراه بود.

شدت خشکسالی به حدی بود که میزان بارندگی در سال آبی مذکور ۳۴ درصد نسبت به میانگین بلندمدت و حدود ۵۱ درصد نسبت به سال آبی گذشته کاهش داشت.

کاهش تولیدات گیاهی با افزایش قیمت نهاده‌های دامی و بالطبع افزایش هزینه‌ های تمام شده تولید دام، به ویژه در بخش دام سبک، همراه بود. عدم انجام اقدامات مناسب در حمایت از تولیدکننده داخلی، مدیریت بازار و ایجاد همگرایی بین منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده، آثار منفی فراوانی به‌ خصوص بر تولید و معیشت دام داران بر جای گذاشته است.

صنعت دام سبک کشور به دلیل سوء تدابیر، در سال ۱۴۰۰ دچار تکانه‌های اساسی شده است که عدم رفع آنها، آینده نامناسبی را برای این صنعت راهبردی و پرورش‌ دهندگان پرتلاش آن ترسیم خواهد کرد.

تعطیلات نوروزی، مشکلات حمل و نقل و شلوغی جاده ها  در بازار محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز،  مرغ و تخم مرغ تاثیر گذار بوده است که در روزهای آینده با افزایش کشتار و توزیع به وضعیت عادی بر می گردد.

البته باید توجه داشت که بلاتکلیفی تولیدکنندگان دام و طیور درباره قیمت نهاده های دامی نیز در نوسانات قیمتی در بازار تاثیرگذار بوده است به طوری که تولید کنندگان نمی‌دانند که در ماه بعدی نیز نهاده های دامی به قیمت مصوب در اختیار آنها قرار می‌گیرد یا خیر.

بنابر این گزارش شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران در واکنش به فروش 197 هزار تومانی هرکیلوگرم گوشت شقه در فروشگاه این شرکت اعلام کرد: تعاونی شرکت پشتیبانی امور دام در تهران به بخش خصوصی واگذار شده است و آنها نیز گوشت‌های خود را با قیمت آزاد به فروش می رسانند. خود شرکت پشتیبانی امور دام نیز محصولات تنظیم بازاری خود را با قیمت مصوب در همین فروشگاه عرضه می‌کند.

حسین محمد صالحی درباره چند برابر شدن قیمت برخی از کالاهای اساسی مانند گوشت، برنج و برخی از اقلام کشاورزی، اظهار کرد: یکی از راهکارهای کاهش یا ثابت ماندن قیمت این کالاها این است که دولت به شکل تضمینی محصولات اساسی که در سبد خریداران تفاوت قیمت زیادی ایجاد کرده را از دامداران و کشاورزان خریداری کند. اکنون وزارت جهاد کشاورزی اعلام قیمت کرده و حتی محصولاتی را که جز محصولات استراتژیک بودند و سال‌های قبل اعلام قیمت نمی‌کرد، امسال اعلام قیمت کرده است.

وی افزود: برای مثال چند سال متوالی کشاورزان مازادِ محصول سیب‌زمینی و پیاز خود را مجبور بودند معدوم کنند، اما امسال کشاورزان با تجربه‌ای که به دست آوردند این دو محصول را کِشت نکردند که این امر سبب شد قیمت این دو محصول افزایش زیادی پیدا کند. اکنون با قیمت تضمینی که دولت برای محصول سیب‌زمینی اعلام کرده است کشاورزان به دلیل امنیتی که در نتیجه خرید تضمینی ایجاد خواهد شد ترغیب می‌شوند که این محصولات را کشت مجدد کنند که این امر سبب کاهش قیمت و اُفت تورم در چنین محصولاتی می‌شود.

نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس، گفت: وزارت کشاورزی چنین برنامه‌ریزی را برای خرید تضمینی محصولات مختلف انجام داده که امیدواریم درباره محصولات کشاورزی که با نیاز و غذای مردم مواجه است این مهم رخ دهد.

محمد صالحی درباره افزایش قیمت گوشت قرمز، تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی مقداری به بازار تنش وارد کرد که در نتیجه گوشت قرمز هم با افزایش قیمت مواجه شد. معتقدم با آزاد شدن نهاده‌های دامی و وارد شدن این محصولات توسط سرمایه‌گذارانی که حاضرند در این باره سرمایه‌گذاری کنند در صورتی که در واردات نهاده‌ها سخت‌گیری نشود بدون شک شاهد یک تعادل قیمت در بازار خواهیم بود. حذف ارز ترجیحی از نهاده‌ها سبب افزایش قیمت گوشت مرغ و گوسفند، شیر و لبنیات دیگر شد که با برنامه‌های حمایتی دولت قیمت چنین محصولاتی در تابستان و پاییز متعادل می‌شود.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر رسیدن قیمت مرغ به کیلویی ۸۰ هزار تومان، گفت: چنین گمانه‌زنی‌هایی از واقعیت به دور است و در عمل رخ نخواهد داد، همان طور که در دو ماه اخیر با برنامه‌های حمایتی دولت نرخ مرغ کاهش پیدا کرد. برای مثال کشت بالای ذرت و تولید علوفه باز هم قیمت گوشت مرغ و گوسفند را کاهش خواهد داد. معتقدم تا اواسط پاییز نه تنها در چنین محصولاتی افزایش قیمت را نخواهیم داشت بلکه با روند کاهش قیمت‌ها نیز مواجه خواهیم شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید