چه ارتباطی بین دوج کوین و بیبی دوج وجود دارد؟

چه ارتباطی بین دوج کوین و بیبی دوج وجود دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

چه ارتباطی بین دوج کوین و بیبی دوج وجود دارد؟

صنعت کریپتوکارنسی از سال 2009، زمانی که برای اولین‌بار بیت‌کوین به عنوان یک دارایی معرفی شد تا به امروز که ظهور و سقوط تعدادی از پروژه‌های شناخته شده در این اکوسیستم اتفاق افتاده، رمزارز‌های بسیاری را به خود دیده است. در این بین، برخی از پروژه‌ها همچون دوج کوین به عنوان یک شوخی و سرگرمی ساده پا به عرصه بازار گذاشتند که بعد‌ها توسط افراد مشهور دنیا مانند ایلان ماسک حمایت شده و جایگاه بسیار خوبی را در میان سایر ارز‌های دیجیتال از آن خود کردند. با این حال، از آنجایی که طی چند سال اخیر، شور و شوق بسیاری در میان علاقه‌مندان به این بازار به وجود آمده است، به معنای واقعی کلمه صد‌ها ارز دیجیتال جدید با الهام از همان میم کوین معروف یعنی دوج کوین ایجاد شد که یکی از جدیدترین آن‌ها Baby Doge نام گرفت. البته بد نیست بدانید که در همان اوایل راه‌اندازی این پروژه، قیمت بیبی دوج سر به فلک کشید و با نوسانات بسیاری روبه‌رو شد. در اینجا نگاهی به داستان این دو رمزارز خاص و ارتباط آن‌ها با همدیگر می‌اندازیم.

 

معرفی دوج کوین (Dogecoin)

همان طور که صدای ایران در مقاله نوسان بیبی دوج کوین اشاره کرده است، پروژه Dogecoin در دسامبر 2013 به عنوان یک شوخی توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام‌های بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) ایجاد شد. البته پروژه‌ای که به عنوان یک سرگرمی شروع شد، در حال حاضر یک ارز دیجیتال تمام‌عیار و کارآمد است. در واقع، اکنون جزو برترین رمزارز‌ها از نظر ارزش بازار در بین ارز‌های دیجیتال به شمار می‌رود. بیبی‌دوج یک میم‌کوین نسبتاً نوظهور است که از سال ۲۰۲۱ وارد بازار کریپتو شده و در ابتدا، عرضهٔ کلی برابر با ۴۲۰ کوادریلیون داشت. با این حال برای مهار تورم، حدود ۴۳ درصد از این توکن‌ها یعنی چیزی نزدیک به ۱۸۰ کوادریلیون توکن، با فرایند توکن‌سوزی از چرخه خارج شد. در حال حاضر نیز به‌صورت ماهانه، توسعه‌دهندگان بخشی از توکن‌ها را به آدرس کیف‌پولی نامعلوم می‌فرستند تا از سیستم بیبی‌دوج خارج شوند. براساس woof paper این رمزارز، سیستم بیبی‌دوج برای کمک به سگ‌های نیازمند تأسیس شده‌است و توسعه‌دهندگان قصد دارند با درآمد حاصل از این پروژه، به سگ‌ها کمک کنند. تاکنون هم کمک‌هایی از سوی تیم بیبی‌ دوج به خیریه‌ها انجام شده‌است که سبب محبوبیت بیشتر آن‌ها می‌شود.‌

بخشی از دلیل معروف شدن Dogecoin به لطف توییت‌های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلاست. برخی از فعالان بازار، حتی به ماسک به دلیل حمایتش از این رمزارز، لقب پدر دوج (Dogefather) را داده‌اند. البته کارآفرین میلیاردر و سرمایه‌گذار معروف، مارک کوبان نیز در کنار ایلان ماسک، از دوج کوین حمایت کرده و باعث نوسانات شدیدی در قیمت این دارایی دیجیتال شده‌اند.

معرفی بیبی دوج (Baby Doge)

پروژه Baby Doge از دیگر توکن‌هایی است که با هدف شوخی و سرگرمی ایجاد شد. این توکن توسط جامعه طرفداران دوج کوین به عنوان فرزند پدر خود، یعنی ارز دیجیتال Doge به بازار معرفی شد. البته وب‌سایت اصلی پروژه نیز بر این موضوع تأکید داشته و بیان می‌کند که «بی‌بی دوج، با هدف نشان‌دادن سرعت تراکنش‌ها و جذابیت بازار به دنبال تحت‌تأثیر قراردادن پدرش است».

اگرچه این توکن از سرعت بالای تأیید تراکنش‌های خود به عنوان جذب سرمایه‌گذاران برای خرید بیبی دوج کمک می‌گیرد؛ اما از یک مکانیزم هوشمند ضد تورمی برای افزایش قیمت خود و نایاب شدن توکن‌ها استفاده می‌کند که باعث جلب‌توجه بیشتر در بین کاربران صنعت کریپتو شده است. در واقع بر خلاف دوج کوین، تمامی توکن‌های Baby Doge در همان ابتدا عرضه شده و به مرور زمان با توکن سوزی کمیاب‌تر می‌شود.

توکن Baby Doge در مقابل دوج کوین!

همان‌طور که به آن اشاره کردیم؛ مدتی پس از ظهور bitcoin، میم کوین محبوب یعنی دوج کوین (DOGE) به عنوان یک شوخی و با هدف در دسترس قرارگرفتن برای همه افراد علاقه‌مند به این حوزه راه‌اندازی شد. در حالی که این پروژه در طول مسیر خود تا به امروز با مشکلات جدی روبه‌رو بوده است؛ اما اکنون مردم شروع به استفاده واقعی از آن کردند، از این رو به یکی از محبوب‌ترین میم کوین‌های تاریخ تبدیل شد. در سال‌های اخیر نیز الهام‌بخش جامعه دوستداران ارز‌های دیجیتال شده و توکن Baby Doge را با هدف ارائه زمان تراکنش سریع‌تر و کارمزد کم‌تر، به بازار معرفی کرد.

دوج کوین از سال 2013 شروع به فعالیت کرده و سابقه طولانی‌تری نسبت به Baby Doge دارد. از این رو توانسته اعتماد افراد بیشتری را به خود جلب کند و ارزش بازار بالاتری به دست آورد. در ماه آوریل سال 2023 دوج کوین ارزش بازار 9,642,712,135 دلار و قیمت 0.06874 دلار را داشته و در مقابل قیمت بیبی دوج 0.000000001268 دلار و مارکت کپ آن در حدود 191,575,057 دلار است.

دوج کوین، اولین کریپتویی بود که بر اساس یک الگوی رفتاری اینترنتی و سرگرم‌کننده، یعنی نماد سگ شیبا اینو ساخته شد و به‌سرعت در بین علاقه‌مندان به کریپتو، محبوب شد. در سال 2021، Baby Doge به عنوان یک میم کوین جداگانه از Dogecoin توسط جامعه طرفداری این رمزارز، بر زنجیره هوشمند بایننس ایجاد شد. بیبی دوج مبتنی بر یک سیستم سهام‌داری دقیق و یکپارچه است، به این معنی که هرچه بیشتر این توکن را در کیف پول خود نگه دارید، پاداش بیشتری کسب می‌کنید.

شباهت‌ها و ارتباط بین دو پروژه Dogecoin و Baby Doge

در بخش‌های قبل به‌صورت مختصر با دو پروژه دوج کوین و Baby Doge آشنا شدید؛ اگر یک نگاه کلی به آن‌ها بیندازید، متوجه می‌شوید که شباهت‌هایی نیز با هم دارند. در واقع هر دو رمزارز به عنوان یک میم کوین به بازار معرفی شدند؛ به این معنی که کاربرد خاصی نداشته و صرفا با هدف سرگرمی راه‌اندازی شده‌اند. البته مهم‌ترین شباهت آن‌ها را می‌توان به طرفداران و کامیونیتی مشترک Dogecoin و Baby Doge دانست.

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، بی‌بی دوج بر بستر شبکه بایننس اسمارت چین فعالیت می‌کند؛ به همین دلیل از مکانیزم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. دوج کوین که در ابتدا بر اساس مکانیزم اثبات انجام کار (PoW) فعالیت می‌کرد، در حال حاضر نیز همچون Baby Doge از روش اثبات سهام برای انجام تراکنش‌ها کمک می‌گیرد. از این رو هر دو میم کوین محبوب، از سرعت بالایی برای تأیید تراکنش‌ها برخوردار هستند.

 

در پایان؛ دوج کوین یا بیبی دوج، کدام را بخریم؟

اگرچه Baby Doge ممکن است به عنوان وارث Dogecoin محسوب نشود؛ اما مطمئنا گزینه خوبی برای کسانی است که به دنبال یک سکه مشابه با کارمزد تراکنش کم‌تر هستند. همچنین ویژگی‌هایی همچون کارمزد کم و توانایی اجراشدن روی گوشی‌های هوشمند، باعث شده است تا این توکن برای استفاده روزمره مناسب شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا Baby Doge به‌اندازه دوج کوین در بین سرمایه‌گذاران محبوب خواهد شد یا خیر؟

در متن بالا، این دو پروژه در ظاهر به هم پیوسته را بررسی کردیم؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از مطالب فوق، توصیه‌ای برای خرید بیبی دوج یا دوج کوین نیست. در واقع شما باید قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن قیمت بیبی دوج و سایر رمزارز‌ها، تمام جوانب پروژه‌ها را بسنجید و در نهایت با پولی که تحمل ازدست‌دادن آن را دارید، وارد بازار شوید.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید