بیت کوین زیر ذره بین! | عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

بیت کوین زیر ذره بین! | عوامل موثر بر قیمت بیت کوین
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

قیمت بیت کوین تحت عوامل متعددی دستخوش تغییر قرار می‌گیرد. نابودی بیت کوین موضوعی است که همیشه مورد توجه قرار داشته و سناریو‌های متفاوتی درباره آن وجود دارد. در این نوشته قصد داریم عوامل موثر بر قیمت بیت کوین را بررسی کرده و عواملی را که باعث نابود شدن قیمت بیت کوین می‌شوند را بر شماریم. 

 

عوامل موثر بر نوسانات قیمت بیت کوین

مهم‌ترین عامل اساسی بر نوسانات قیمت بیت کوین پدیده‌ای به نام هاوینگ است. هاوینگ پدیده‌ای است که طی آن میزان عرضه بیت کوین به نصف کاهش پیدا کرده و پاداش ماینر‌ها نیز نصف می‌شود. این اتفاق تقریبا هر ۴ سال یکبار رخ می‌دهد و تا به الان هر بار که این اتفاق رخ داده است باعث جهش شدید قیمت گردیده است. رویداد‌های کلان اقتصادی عامل دیگری است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر قیمت بیت کوین گذاشته و باعث نوسان شدید قیمتی در بیت کوین شود. 

عوامل که می‌توانند باعث نابودی قیمت بیت کوین شوند 

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند بیت کوین را تحت تاثیر قرار داده و ان را به سمت نابودی کشاند. هر چند که با توجه به تعداد بیشمار حامیان این رمز ارز و گسترده بودن بازار کریپتو کارنسی احتمال از بین رفتن بیت کوین بسیار پایین است اما باز هم بسیاری عوامل که در زیر به ان‌ها اشاره شده است می‌توانند به شدت به بیت کوین ضربه زده و باعث افت قیمت آن شوند. 

اعلام غیر قانونی بودن بیت کوین در دنیا

بیت کوین به دلیل ویژگی‌هایی که دارد در ابتدا با مخالفت بسیاری از دولت‌ها و بانک‌های مرکزی روبرو شد. این رمز ارزباعث می‌شود بانک کنترلی چندانی بر تراکنش ها، کارمزد هاف قوانین و دیگر موارد مربوط با بیت کوین نداشته و در نتیجه منافع خود را در خطر ببینند. 

به طوری که یک بار دولت چین استخراج بیت کوین را ممنوع اعلام کرد و در پی آن نرخ استخراج یا همان هش ریت بیت کوین بسیار کاهش پیدا کرد اما با ظهور ماینرهای جدید از ریزش بیش از حد قیمت بیت کوین جلوگیری شد. بنابراین چنانچه روزی همه‌ی دولت‌ها بیت کوین را ممنوع اعلام کنند می‌تواند تاثیر چشمگیری بر قیمت آن گذاشته و تا سر حد نابودی پیش ببرد. با این حال احتمالا بیت کوین کاملا نابود نخواهد شد و مبادلات به صورت غیر قانونی از سر گرفته خواهد شد. 

جایگزینی بیت کوین با یک آلت کوین

با وجود آنکه بیت کوین اولین رمز ارز در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید اما دارای برخی معایب مانند پایین بودن سرعت تایید تراکنش‌ها و دریافت کارمزد‌های نسبتا بالا نسبت به بلاک چین‌های نسل جدید است که این موضوع می‌تواند باعث پیدایش رقیب‌های جدید و پیدایش جایگزینی برای بیت کوین شود. با این وجود به دلیل وجود اثر لیندی که می‌گوید اگر یک کالای فاسد نشدنی داشته باشیم هر چقدر که از زمان تولید آن بگذرد احتمال زنده ماندن‌اش بیشتر می‌شود، بنابراین با وجود پیدایش جایگزین‌های جدید امکان مرگ بیت کوین بسیار ضعیف خواهد بود. 

از طرف دیگر بر اساس اصل مثلث بلاک چین که دارای سه ضلع‌عدم تمرکز، امنیت و مقیاس‌پذیری است، بیت کوین به لحاظ مقیاس‌پذیری بسیار بالاتر از سایر رمز ارزها بوده و تنها قیمت بیت کوین رو به صفر می‌رود که یک رمز ارز دیگر پدید آید که علاوه بر غیر متمرکز بودن دارای امنیت و مقیاس‌پذیری بالاتر نسبت به بیت کوین باشد. 

سقوط بلاک چین به دلیل هک شدن بیت کوین

طبق بررسی‌های انجام شده تا به حال هیچ فرد یا گروهی موفق به هک بیت کوین نشده و اصولا این کار غیر ممکن به نظر می‌رسد. در واقع برای هک بیت کوین باید بیش از ۵۱ درصد از نرخ استخراج در دسترس یک نفر قرار بگیرد که با توجه به غیر متمرکز بودن بیت کوین که هر روز در حال پیشرفت است این امر کاری محال به نظر می‌رسد. بنابراین تنها راه هک کردن بیت کوین و تاثیر بر قیمت بیت کوین حمله‌ی ۵۱ درصدی است که به دلیل غیر متمرکز بودن آن، ترتیب زمانی و انرژی بسیار زیادی که برای این کار لازم است عملا کاری غیر ممکن به نظر می‌رسد. 

جنگ انرژی

با توجه به درگیر بودن کل دنیا با بحران مالی و تورم بحث انرژی بسیار حائز اهمیت است. افزایش قیمت انرژی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر هزینه‌های استخراج کنندگان بیت کوین گذاشته تا جایی که هزینه‌ها بیشتر از درآمد شود. در این صورت بسیاری از ماینر‌ها دستگاه‌های خود را خارج کرده و هش ریت بیت کوین به شدت کاهش خواهد یافت. 

با این وجود هنوز هم عده‌ای به کار خود ادامه داده و می‌توانند بیت کوین بیشتری را استخراج کنند که خود می‌تواند عاملی برای زنده ماندن بیت کوین باشند با آن که احتمالا قیمت بیت کوین به شدت کاهش پیدا کرده است. از طرفی بسیار یاز مزارع استخراج بیت کوین اخیرا تمهیداتی اندیشیده‌اند و جهت تامین انرژی مورد نیاز برای ماینینگ از پنل‌های خورشیدی و انرژی‌های پاک استفاده می‌کنند. 

تاثیر بحران‌های ژئوپلیتیک بر بیت کوین

بحران‌های ژئوپلیتیک مانند وقوع جنگ که به صورت ناگهانی به وجود می‌آیند می‌توانند تاثیر زیادی بر بازار ارزهای دیجیتال داشته و باعث کاهش شدید قیمت بیت کوین شوند. با ان حال به دلیل غیر متمرکز بودن این رمز ارز و امنیت بالای آن نسبت به بانک‌ها و موسسات مالی متمرکز باعث افزایش استفاده از آن‌ها شده و در نتیجه احتمالا بیت کوین در چنین شرایطی نه تنها از بین نخواهد رفت؛ بلکه در بلند مدت به عنوان راهکار مناسبی برای تراکنش‌های مالی در نظر گرفته خواهد شد. هر چند اگر از زاویه‌ی دیگر به قضیه جنگ نگاه کنیم می‌تواند تاثیر بسیار چشمگیری بر قیمت انرژی گذاشته و هزینه‌های استخراج را افزایش دهد که درباره چنین شرایطی نیز در بالا صحبت شد. 

حمله به بیت کوین از طریق رسانه‌ها

سیاستمداران و مطبوعات اغلب با انتشار اخبار کذب سعی در تخریب بیت کوین و خدشه دار کردن اذهان عمومی نسبت به این رمز ارز دارند. چنانچه دقت کرده باشید در بسیاری از اخبار منتشر شده از بیت کوین به عنوان وسیله‌ای جهت انجام تراکنش‌هایی در قبال کارهای خلاف مانند خرید و فروش مواد مخدر، اسلحه و یا حمایت از تروریست یاد شده است. 

سیاستمداران از این طریق قصد تحریک مردم به‌عدم استقبال از این بازار کرده و به دنبال کاهش قیمت بیت کوین هستند. با این وجود با همه گیر شدن بازار رمز ارزها این اخبار نمی‌توانند تاثیر بلند مدتی بر بازار داشته باشند. 

کلام آخر

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد عوامل زیادی هستند که می‌توانند بر قیمت بیت کوین تاثیر گذاشته و |آن را به سمت نابودی سوق دهند. با وجود تعداد زیاد دشمنان بیت کوین این رمز ارز همچنان پابرجاست و حتی بسیاری از کشور‌ها که قبلا آن را سرکوب می‌کردند امروزه به دنبال راه کاری برای قانونی اعلام کردن این رمز ارز می‌گردند. 

از طرف دیگر بالا رفتن شدید حجم نقدینگی در این رمزا رز و از بین نرفتن بیت کوین در سال‌های گذشته که بسیار آسیب‌پذیر‌تر از امروز بود همه دلایلی هستند که احتمال از بین رفتن آن را بسیار کاهش می‌دهند.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید