سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ترکیه

سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ترکیه
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قانون سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ترکیه به سرمایه‌گذاران بین المللی اجازه می دهد تا از حقوق و تعهدات مشابهی با سرمایه گذاران محلی برای ثبت شرکت در ترکیه برخوردار باشند. شرایط سرمایه گذاری در ترکیه و انتقال سهام مانند شرایطی است که برای سرمایه گذاران داخلی اعمال می شود.

برای ثبت شرکت در ترکیه، سرمایه گذاران بین المللی می توانند انواع شرکتی را که در قانون تجارت ترکیه (TCC) تعیین شده است، اقدام نمایند. این قانون رویکرد حاکمیت شرکتی را مطابقت با استانداردهای بین المللی ارائه می دهد.

این قانون مطابق با قوانین اتحادیه اروپا و همچنین با روند الحاق به اتحادیه اروپا، فعالیت های سهام خصوصی و عرضه عمومی سهام را تقویت می کند، ایجاد شفافیت در مدیریت عملیات و محیط تجاری ترکیه را به ارمغان می آورد.

ترکیه اصلاحاتی را با هدف تسهیل در انجام تجارت به منظور بهبود محیط سرمایه گذاری در ترکیه، حذف تشریفات اداری در مسیر ثبت شرکت در ترکیه و به حداقل رساندن هزینه ها و رویه ها آغاز کرده است.

برای این منظور، ثبت شرکت در ترکیه در حال حاضر فقط در ادارات ثبت تجارت مستقر در اتاق های بازرگانی انجام می شود و به گونه ای طراحی شده است که یک فرآیند تک مرحله ای باشد و در همان روز این پروسه تکمیل گردد.

انواع شرکت در ترکیه

قبل از تاسیس و ثبت شرکت در ترکیه، ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه نوع شرکتی را تاسیس خواهید کرد. انواع شرکت با شخصیت حقوقی و غیر حقوقی  تحت TCC وجود دارد که بیان کننده این اصل است که شرکت ها می‌توانند تحت انواع زیر تأسیس شوند:

  • شرکت دارای شخصیت حقوقی
  • شرکت سهامی عام (JSC)
  • شرکت با مسئولیت محدود (LLC)

اگرچه برخی از آستانه های مالی (یعنی حداقل سرمایه) و ارگان ها با یکدیگر متفاوت هستند، اما رویه‌هایی که باید برای ثبت شرکت سهامی عام یا همان JSC یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود یا LLC دنبال شود یکسان است.

  • شرکت دارای غیر شخصیت حقوقی
  • مشارکت عمومی
  • مشارکت محدود
  • مشارکت محدود از طریق سهام

اگرچه ممکن است ثبت شرکت در ترکیه بر اساس این پنج نوع مختلف صورت بگیرد، اما JSC و LLC رایج‌ترین انواع ثبت شرکت و سرمایه گذاری در ترکیه هستند که هم در اقتصاد جهانی و هم در ترکیه انتخاب و ترجیح داده می شوند.

هزینه ثبت شرکت در ترکیه چقدر است؟

هزینه های قانونی ثبت شرکت در ترکیه بدون احتساب هزینه خدمات بین 1500 تا 2000 دلار است. در ادامه اشاره خواهیم نمود که این هزینه شامل مواردی از قبیل اعطای وکالت از طرف سهامداران شرکت با مترجم رسمی، سهم حق رقابت، فرآیند ثبت تجاری، درخواست اداره مالیات و تامین اجتماعی، باز کردن حساب بانکی برای شرکت و سایر هزینه‌ها می گردد.

البته برای افتتاح حساب بانکی، بانک های زیرات، آلباراکا یا کویت ترک توصیه می‌شوند. زیرا باز کردن حساب در این بانک‌ها بسیار آسان تر است. بانک های دیگر گاهی از سهامداران اوراق اقامت را درخواست می کنند.

حداقل سرمایه لازم برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود(LLC)  10.000 لیر است که در هنگام ثبت شرکت باید در یک قسط واریز شود، در حالی که حداقل سرمایه لازم برای ثبت یک شرکت سهامی عام(JSC)  50.000 لیر است.

برای ثبت شرکت در ترکیه چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای ثبت شرکت در ترکیه باید به صورت محضری باشد و شامل 3 نسخه از اصل اساسنامه، 2 نسخه از مدارک امضا، 2 نسخه از مدارک شناسایی مدیران شرکت، یک نسخه از گذرنامه هر سهامدار خارجی و 3 نسخه از برگه اطلاعیه نوع ثبت شرکت باشد.

از دیگر الزامات، اصل رسید بانک Ziraat است که ثابت کند 0.04 درصد سرمایه به سازمان رقابت (گواهی سپرده حداقل سرمایه) واریز شده است. به دلایل مالیاتی، شرکت باید گواهی ثبت را که حاوی شماره مالیات است، ارائه دهد.

چرا در ترکیه سرمایه گذاری کنیم؟

  • اقتصاد قوی: یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان با متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه 5.5٪ است.
  • بازارهای داخلی و منطقه ای بزرگ: بازار داخلی بزرگ، به‌علاوه بازارهای منطقه‌ای با FTA که امکان دسترسی به یک میلیارد مصرف‌کننده را فراهم می‌کند.
  • موقعیت استراتژیک:‌ محلی برای شرکت های چندملیتی با اتصال جهانی یکپارچه
  • جمعیت مطلوب: جمعیت جوان و پویا که نیمی از افراد زیر 32 سال هستند.
  • نیروی کار ماهر و رقابتی: نیروی کار با تحصیلات خوب و رقابتی با بهره وری بالا
  • فرآیند اصلاحات مستمر: اصلاحات نسل جدید به دلیل آزادی بیان عمومی-خصوصی
  • فضای سرمایه گذاری لیبرال: بدون هیچ مانعی برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی و نیز حمایت قوی از سرمایه گذاران خارجی
  • طرح های تشویقی سودآور: طرح های تشویقی متناسب و جامع
  • اکوسیستم R&D سودمند: نقطه ایده‌آل برای توسعه فناوری با حمایت‌های سخاوتمندانه
  • فرصت‌های بخش یا سکترال: اقتصاد متنوع با فرصت های سودآور در بسیاری از بخش ها

سرمایه گذاری مشترک چیست؟

سرمایه گذاری مشترک به طور کلی یک مشارکت عادی (Adi Ortaklık) در نظر گرفته می شود، که طبق قوانین ترکیه یک شخصیت حقوقی محسوب نمی‌گردد، اما سهامداران معمولاً یک شرکت تجاری را انتخاب می کنند.

به دلیل امکان تشکیل گروه‌های سهام و موارد محدودیت مسئولیت سهامداران در مقایسه با شرکت‌های با مسئولیت محدود، گزینه ترجیحی شرکت‌های سهامی است.

هیچ قانون خاصی در مورد سرمایه گذاری‌ مشترک در ترکیه وجود ندارد که توسط قوانین قابل اجرا در مورد نوع شرکت تأسیس شده کنترل شود. انعقاد توافقنامه سهامداران بین طرفین سرمایه گذاری مشترک به منظور کنترل روابط و حفظ سرمایه گذاری مشترک، یک روش معمول در ترکیه است.

هیچ محدودیتی برای ملیت سهامداران و صاحبان حقوقی مدیریت به جزء برای بخش های خاصی مانند پخش تلویزیونی، دریایی و هواپیمایی کشوری وجود ندارد.

از کجا برای ثبت شرکت در ترکیه شروع کنیم؟

قبل از اقدام برای ثبت شرکت در ترکیه شما بایستی موارد زیر را تعیین نمایید:

  • انتخاب نام شرکت
  • مشخص کردن تعداد سهامداران
  • ارائه اسناد و مدارک مربوط به آدرس شرکت ثبت شده
  • تعیین بودجه لازم برای سرمایه‌گذاری و تاسیس شرکت
  • توافقنامه ارشد ( Masters Agreement )
  • مشخص نمودن زمینه و حوزه فعالیتی بیزینس

سخن پایانی

ثبت شرکت در ترکیه به شکل‌های مختلف و با اهداف مختلف صورت می‌پذیرد. این کشور با توجه به بسترها و امتیازاتی که درون خود جای داده است می‌تواند برای تاسیس شرکت مقصد مناسبی باشد. برای ثبت شرکت‌ها با توجه به نوع شرکت، هدف شرکت، حوزه فعالیت، گستردگی فعالیت و مواردی از این دست بایستی مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید و هزینه‌های مختلفی را متحمل شوید.

برای ثبت شرکت در ایران و یا ترکیه تفاوت‌های چندانی وجود ندارد و تنها جزئیات کار متفاوت خواهد بود که این خود می‌تواند آسانی و سرعت بیشتری را در ثبت شرکت به وجود بیاورد. موسسه حقوقی آرال گام (www.aralgam.com) به شما برای ثبت قانونی یک شرکت در ترکیه کمک کنند. سعی کنید کاملاً مطابق قوانین و با هشیاری هر چه تمام‌تر پیش بروید.

منبع: کارناوال

 

دیدگاه خود را ارسال کنید