شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

یکی از مهمترین فعالیت های تعمیرات و نگهداری در ساختمان ها با کاربری های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی، شارژ کپسول های آتش نشانی می باشد. چرا که حادثه آتش سوزی مانند دیگر حوادث خبر نمی کند و هر لحظه با وقوع چنین حوادثی باید آمادگی لازم برای مواجه شدن با آتش سوزی را داشته باشیم. این آمادگی در ما باید در تجهیزات مقابله با حریق نیز وجود داشته باشد. یکی از برجسته ترین امکانات موجود در دنیا که علاوه بر ارزان بودن، قابلیت کار توسط همه افراد را نیز دارد، کپسول آتش نشانی می باشد.

شارژ خاموش کننده های آتش نشانی به فرآیندی اتلاق می شود که در آن پس از رفع عیوب ظاهری و عیوب احتمالی خاموش کننده در زمان عملیات با تعویض قطعه معیوب و یا تعمیر آن، وضعیت نهایی کپسول به حالت آمادگی کامل جهت اطفاء حریق خواهد رسید.

فرآیندهای ثابت در پروسه شارژ کپسول های آتش نشانی، فرآیندی مانند تخلیه عملیاتی کپسول آتش نشانی، سرویس کامل شیر، تعویض واشرها، بازبینی صحت عملکرد فنر و میلاب، شستشوی مخزن، شارژ پودر آتش نشانی، بازبینی عملکرد نشانگر یا مانومتر، نصب شیر و نهایتا تزریق گاز ازت یا همان عامل فشار جهت تخلیه مواد اطفایی می باشد.

همانطور که می دانید در درون مخزن ها، مواد اطفایی وجود دارد که این مواد با هر بار استفاده و گذشت زمان به مرور کمتر و بی کیفیت تر می شوند. به همین دلیل باید به صورت دوره ای شارژ شوند. شارژ کردن کپسول ها به تخصص و تجربه نیاز دارد و همچنین نحوه شارژ کردن آنها نیز متفاوت می باشد. شارژ کردن کپسول‌های آتش نشانی باید به صورت اصولی و درست انجام گردد. قیمت های خدمات شارژ کپسول های آتش نشانی توسط اتحادیه آتش نشانی نرخ گذاری می گردد و اگر شرکت یا فروشگاهی با قیمت های پایین تر آماده ارائه این خدمات باشد، ممکن است هر یک از خدماتی که در فوق اشاره شد را از خدمات خود حذف کند تا بتواند این کار را انجام دهدو  بنابراین در صورت نیاز به شارژ کپسول آتش نشانی، با کیفیت کامل و راضی کننده باید قیمت ها و نرخ های مصوب انحادیه آتش نشانی را مد نظر قرارداد.

انواع پودرهای آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی از جمله تجهیزات بسیار مهم و کاربردی در اطفاء حریق می باشند. انواع کپسول های آتش نشانی، برای انواع حریق ساخته می شوند. محتویات داخل کپسول های آتش نشانی از پودرهای آتش نشانی متفاوتی که در گروه های مختلف حریق کاربرد دارند، تشکیل می شود. پودرهای موجود در خاموش کننده های پودری به دو نوع شیمیایی و خشک تقسیم بندی می شوند. این پودرها دارای خواصی می باشند که برای اطفای حریق مناسب هستند. در ادامه به توضیح

انواع پودر شیمیایی آتش نشانی

  • پودر بی کربنات سدیم (جوش شیرین)
  • بی کربنات پتاسیم
  • بی کربنات پتاسیم بر پایه اوره
  • کلرید پتاسیم
  • فسفات آمونیوم
  • مانکس

بی کربنات سدیم:

پودر شیمیایی معمولی از 97 درصد بی کربنات سدیم تشکیل شده است. این ماده اولین ماده خاموش کننده شناخته شده است که در صورت بروز حریق یک ابر دی اکسید کربنی را به دور حریق ایجاد می کند. از این پودر برای آتش سوزی های نوع C ،B و E یعنی مایعات و گازهای قابل اشتعال و تجهیزات الکتریکی برق دار با ولتاژ معین استفاده می شود.

بی کربنات پتاسیم:

نمونه ای از خاموش کننده های اطفای حریق است که در صنعت نفت و گاز کاربرد دارد. این پودر نیز برای آتش سوزی های نوع C ،B و E یعنی مایعات و گازهای قابل اشتعال و تجهیزات الکتریکی برق دار با ولتاژ معین استفاده می شود.

بی کربنات پتاسیم بر پایه اوره:

همگی برای حریق های نوع C ،B و E یعنی مایعات قابل اشتعال، گازهای قابل اشتعال و تجهیزات الکتریکی و برقی با ولتاژ معین استفاده می شوند.

کلرید پتاسیم:

این خاموش کننده به صورت نمک می باشد و قدرت خورندگی بالایی دارد و برای حریق های نوع C ،B و E مناسب می باشد.

فسفات آمونیوم:

یک ماده شیمیایی خشک است که دارای رنگ زرد کم رنگ است. از این پودر برای خاموش کردن مواد جامد، گازها و مایعات قابل اشتعال و اطفای حریق های الکتریکی با یک ولتاژ معین استفاده می شود. به دلیل اینکه پودر شیمیایی فسفات آمونیوم برای حریق های نوع A ،B و C مناسب می باشد. بر روی این نوع از کپسول آتش نشانی علامت A.B.C درج می شود و به این نوع از پودر شیمیایی عنوان ABC یا چند حالته نیز اطلاق می گردد. قدرت خورندگی این ماده شیمیایی از باقی خاموش کننده ها بیشتر است.

مانکس:

این نوع از پودر شیمیایی از بقیه پودرهای آتش نشانی موثرتر بوده و از ترکیب اوره و بی کربنات (کربن دو پتاس) تشکیل و داخل کپسول آتش نشانی ریخته می شود. دلیل تاثیرگذار تر بودن این پودر نسبت به سایر پودرهای شیمیایی این است که این پودر وقتی با حرارت برخورد می کند، سریعاً تجزیه شده و به ذرات کوچکی (حتی کوچکتر از 0.1 میکرون) تبدیل می شود و همین امر سبب بالا رفتن خاصیت پخش شدن آن می شود.

پودر شیمیایی مانکس با کف پروتئینی سازگار است، بنابراین برای اطفای حریق های همراه با کف و پودر دارای اهمیت می باشد.

نکته: معمولاً بی کربنات سدیم به صورت ترکیب با سایر پودرهای شیمیایی مانند فسفات آمونیوم، سولفات آمونیوم و بی کربنات پتاسیم مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبات خاموش کننده بی کربنات سدیم برای آتش سوزی های نوع B (مایعات قابل اشتعال) مناسب می باشد.

شارژ کردن کپسول های آتش نشانی در تمام مناطق تهران و حومه باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

  1. داشتن قیمت مناسب و کیفیت عالی
  2. انجام مشاوره و کارشناسی رایگان
  3. بررسی دقیق خاموش کننده و ارائه لیست تعمیرات
  4. انواع تعمیر و تعویض شامل شیلنگ، نازل، فشارسنج و انواع شیرآلات
  5. تعویض و شارژ مجدد مواد اطفا کننده
  6. تست هیدرواستاتیک سیلندر خاموش کننده
  7. نگهداری و شارژ منظم خاموش کننده

قیمت شارژ کپسول:

کپسول ها در انواع متفاوت تولید می شوند و موادی که درون آنها شارژ می شود، متفاوت می باشد. قیمت شارژ کپسول بر اساس همین مواد متفاوت است. شارژ کپسول از نوع دی اکسید کربن با شارژ کپسول آب و گاز از تعرفه متفاوتی برخوردار است و قیمت متفاوتی با یکدیگر ندارند. ظرفیت کپسول تاثیر زیادی در قیمت شارژ آن دارد، کپسول های آتش نشانی در ظرفیت های متفاوت تولید می شوند و هر چه کپسول بزرگتر باشد هزینه شارژ آن نیز بالاتر خواهد رفت. کیفیت موادی که در شارژ کپسول ها نیز استفاده می شود در قیمت شارژ تاثیرگذار است، مواد بکار رفته آلی در شارژ کپسول میتوانند در مهار آتش بسیار موثر باشند که البته این مواد میتوانند هزینه شارژ را نیز افزایش دهند.

شما مشتری گرامی از این پس قادر خواهید بود تا کپسول آتش نشانی خود را به صورت آنلاین شارژ نموده و برای این کار کافیست تا با مراجعه به بخش ” شارژ آنلاین کپسول آتش نشانی ” در ” فروشگاه اینترنتی تجهیزات آتش نشانی هایپرفایر “، تنها با چند کلیک، بقیه امور مربوط به شارژ کپسول آتش نشانی تان را به ما بسپارید.

همچنین در صورت نیاز به مشاوره در زمینه ” خرید و شارژ کپسول آتش نشانی ” می توانید از طریق پل ارتباطی زیر با کارشناسان هایپرفایر در ارتباط باشید:

  • 021-43000049

فروشگاه تجهیزات آتش نشانی هایپرفایر، اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی تخصصی تجهیزات آتش نشانی در ایران

 

دیدگاه خود را ارسال کنید