رتبه بندی معلمان| اخبار رتبه بندی معلمان

تغییرات مهم درباره رتبه بندی معلمان | معلمان بخوانند

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های انقلابی فرهنگیان گفت: شنیده می‌شود که برخی دستگاه‌ها مانند سازمان امور استخدامی و سازمان مدیریت در آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان ورود پیدا کردند و قصد دارند موضوعاتی مانند برگزاری آزمون از معلمان و تشکیل کانون‌های ارزیابی را در این آیین‌نامه اضافه کنند.

تغییرات مهم درباره رتبه بندی معلمان | معلمان بخوانند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

رتبه بندی معلمان از دغدغه‌های مهم فرهنگیان است.رتبه بندی معلمان حواشی بسیاری را به دنبال داشته است.رتبه بندی معلمان مدتهاست که قرار است اجرا شود.رتبه بندی معلمان برای معلمان اهمیت فوق العاده ای دارد.رتبه بندی معلمان با اما و اگرهای فراوان همراه است.

رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان چیست؟

قانون رتبه‌ بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بسیار مهم است.
همچنین، این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز می‌باشد.

چگونگی اعمال رتبه بندی معلمان

رتبه بندی طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود آذر سال 1390 به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.

در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق 1404 هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر 7 فصل و 131 راهکار ذیل چشم‌انداز سال 1404 تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه‌سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.

فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می‌پردازد و به طور مشخص هدف 10 و راهکار عملیاتی 10/2 مقرر می‌دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌‌های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی است.

بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان همت گذاشت و لایحه‌ای اوایل تابستان سال 92 توسط دولت به مجلس ارائه شد که بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شد. این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند.

در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبه‌بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از تلاش‌های بسیار، با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت 27 اسفند 93 در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.

این قانون در تاریخ پانزدهم اسفند ماه سال هزار و چهارصد به تصویب مجلس و در تاریخ 16 اسفند ماه سال 1400 به تصویب شورای نگهبان رسیده است. رئیس جمهور نیز در تاریخ 23 اسفندماه این قانون را جهت اجرایی شدن به وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کل کشور ابلاغ نموده است.

رتبه بندی معلمان

جلسات پیرامون طرح رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش در پایان اردیبهشت در دیدار با فرهنگیان مهاباد به عنوان نماینده عالی رییس جمهور و هیات دولت در این شهرستان گفته بود که جلسات متعددی بین 6 وزیر کابینه دولت طی روزهای گذشته برگزار و برای هفته آینده در جریان است و تلاش می‌کنیم در مهلت قانونی ابلاغ آن را در پرداختی معلمان و فرهنگیان لحاظ کنیم.نوری با اشاره به اینکه عدالت، مردم سالاری و شفافیت جز شعارهای دولت مردمی آیت الله رییسی است، افزوده بود: اعتبار صرفه جویی شده از اجرای طرح اصلاح اقتصادی صرف هزینه‌های عمرانی و خدماتی و زیرساخت های توسعه ای خواهد شد.

رتبه‌بندی بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود، صلاحیت های عمومی شامل شخصیت افراد، تخصصی شامل دانش و توانمندی های آموزشی و پرورشی و حرفه‌ای شامل مجموعه ای از شایستگی ها، توانمندی ها و مهارت هایی است که معلم حین کار به دست آورده و خود را ارتقا می‌دهد و کاملا مرتبط با شغل معلمی است.

پس از ارزیابی معلمان در نظام سنجش صلاحیت، برای آنها گواهینامه صادر می شود و البته هر چند سال یک بار به روز خواهد شد، این گواهینامه معلمان را در امتیازهای رتبه‌بندی طبقه‌بندی می‌کند و در ادامه مزایایی همچون کسب پست‌های مدیریتی، شرکت در آزمون‌هایی مانند خارج از کشور یا حضور در گروه‌های آموزشی را برای آنها به همراه دارد.

قرار گرفتن در رتبه های یک تا پنج شرایطی دارد از جمله اینکه برای کسب رتبه یک داشتن حداقل 2 سال سابقه کار، 120ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل 75 درصد امتیازات حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی در 2 سال گذشته و 60 درصد شاخص‌ صلاحیت‌های معلمی؛ کسب رتبه 2حداقل 6 سال سابقه کار، 4 سال توقف در رتبه یک، 180 ساعت دوره آموزشی ضمن‌خدمت، 80 درصد امتیاز حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی عملکرد و 65 درصد امتیاز شاخص‌ صلاحیت‌های عمومی، کسب رتبه سه، 12 سال سابقه کار، 3 سال توقف در رتبه 2، گذراندن 150 ساعت دوره آموزشی و 70 درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های معلمی، کسب رتبه چهار، 18 سال سابقه کار، 4 سال توقف در رتبه سه، 120 ساعت دوره آموزشی ضمن‌خدمت و 75 درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های معلمی و کسب رتبه پنج، حداقل 24 سال سابقه،4 سال توقف در رتبه 4، 100 ساعت دوره آموزشی و 85 درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای مورد نیاز است.

برای سنجش صلاحیت های معلمان هیئت‌های ممیزه مرکزی، هیئت‌های ممیزه استانی و کارگروه شهرستانی و مناطق پیش‌بینی شده است که ترکیب اعضای آنها در قالب آیین نامه ای توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد و ارزیابی به این نحو است که ابتدا فرد در سطح شهرستان و منطقه خود مورد ارزیابی اولیه قرار می گیرد و در ادامه پس از تایید در سطح استان برای بررسی به سطح کشوری ارجاع داده خواهد شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید